Nätyn MONTTU AUKI: Vieraana Anna Paavilainen

Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Nätyn MONTTU AUKI 28.11.2019: Näyttelijäntaideilta, vieraana Anna Paavilainen

Anna Paavilainen on suomalainen ohjaaja, käsikirjoittaja ja näyttelijä. Hän valmistui 2006 Teatterikorkeakoulusta ja näytteli Suomen Kansallisteatterissa 2004-2012. Lisäksi hän on näytellyt suomalaisissa elokuvissa ja tv-sarjoissa.

Paavilainen opiskeli Stockholms Filmskolassa ohjaamista ja käsikirjoittamista 2014-16, missä hän ohjasi lyhytelokuvan Koka över (2014) ja käsikirjoitti lyhytelokuvan Ta mig! (2015). Opiskeluaikana Tukholmassa hän kirjoitti monologinäytelmän PLAY RAPE näyttämön representaatiosta ja raiskauskohtauksien normalisoitumisesta. Se kantaesitettiin Pop Up Art Housessa 2014 ja se sai uusintaensi-iltansa Baltic Circle Festivaalilla 2015 ja Suomen Kansallisteatterin suurella näyttämöllä 2016. Paavilainen on esittänyt monologia suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, minkä lisäksi se on käännetty saksaksi, unkariksi ja katalaaniksi.

Vuonna 2016 Paavilainen ohjasi yhdessä Marja Salon kanssa Kansallisteatteriin esityksen Sinuus, joka käsitteli ulkonäköpaineita ja armollista katsetta. 2017 Paavilainen käsikirjoitti ja ohjasi tv-ohjelmaa Mitä mietit, Ronja Salmi? (3 ensimmäistä jaksoa). Paavilaisen ohjaama lyhytelokuva Kaksi ruumista rannalla (käsikirjoitus yhdessä Laura Birnin kanssa), komedia toisintekemisen vaikeudesta, käsittelee kollektiivisia tarinoita ja rooleja genre-elokuvissa.

Syksyllä 2019 ensi-iltaan tuleva Paavilaisen ohjaama ja käsikirjoittama lyhytelokuva Play rape tutkii miksi on niin vaikea sanoa ei ja se on osa Tuffi Filmsin Yksittäistapaus -lyhytelokuvahanketta ja yksi juonikokonaisuus fiktioelokuvassa Tottumiskysymys.

Teatterityön tutkinto-ohjelma Näty

Teatterisihteeri Tuula Parviainen, puh. 040 1901522