Hyppää pääsisältöön
Väitös

Mikko Mäntyneva: Globaalikompetenssi kehittyy yksilön, perheen ja koulun vuorovaikutuksessa

Tampereen yliopisto
SijaintiKalevantie 5, Tampere
Keskustakampus, Linna-rakennus, Väinö Linna -sali ja etäyhteys
Ajankohta23.1.2026 12.00–16.00
Kielienglanti
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Mikko Mäntyneva.
Kuva: Mikko Mäntyneva
Väitöstutkimuksessaan KM, FT Mikko Mäntyneva tarkasteli, miten opiskelijoiden globaalikompetenssi kehittyy yksilön, sukupolvien ja koulun tasolla. Tutkimus perustuu PISA 2018 -tutkimuksen laajaan kansainväliseen aineistoon ja osoittaa, että globaalikompetenssin kehittyminen on moniulotteinen prosessi, jossa koulu, perhe ja yksilölliset tekijät kietoutuvat yhteen. OECD:n viitekehyksessä globaalikompetenssi määritellään kyvyksi tarkastella paikallisia, globaaleja ja kulttuurienvälisiä kysymyksiä, ymmärtää ja arvostaa muiden näkökulmia, toimia vuorovaikutuksessa avoimesti eri kulttuurien välillä sekä toimia yhteisen hyvinvoinnin ja kestävän kehityksen puolesta.

Nykymaailma on yhä verkottuneempi ja kompleksisempi. Ilmastonmuutos, pandemiat, konfliktit ja väestönliikkeet ylittävät kansallisten rajat ja vaativat globaalia yhteistyötä. Samaan aikaan kuitenkin nationalismi ja populismi ovat nousussa, ja kansainvälinen yhteistyö heikkenee. Tämä tekee globaalikasvatuksesta ajankohtaisemman kuin koskaan.

Mikko Mäntyneva tutki väitöskirjassaan, miten globaalin osaamisen eri ulottuvuudet liittyvät toisiinsa oppilaiden keskuudessa, miten vanhempien globaalin osaamisen ulottuvuudet liittyvät vastaaviin ulottuvuuksiin heidän lapsissaan ja miten koulussa saadut globaalit oppimiskokemukset liittyvät oppilaiden globaalin osaamisen ulottuvuuksiin. Mäntyneva lähestyi väitöskirjansa osatutkimuksissa tutkimuskysymyksiä eri näkökulmista.

Keskeinen löydös on, että kiinnostus oppia muista kulttuureista toimii väylänä muille globaalikompetenssin ulottuvuuksille. Tutkimuksen mukaan kiinnostus on vahvasti yhteydessä sekä tietoisuuteen globaaleista kysymyksistä että asenteisiin maahanmuuttajia kohtaan.

Tutkimus osoitti, että OECD:n PISA 2018 -tutkimuksen mittaamat globaalikompetenssin yhdeksän ulottuvuutta kehittyvät eri tavoin eri konteksteissa. Koulukokemukset vaikuttavat vahvimmin tiedolliseen ja motivationaaliseen ulottuvuuteen. Arvoperustainen ulottuvuus puolestaan kehittyy vahvimmin vanhempien ja heidän lastensa välisessä vuorovaikutuksessa.

Sukupolvien välistä siirtymää tarkasteleva osatutkimus paljasti merkittävää siirtymää vanhemmilta heidän lapsilleen kaikilla kolmella tutkitulla globaalikompetenssin ulottuvuudella. Vahvin siirtymä havaittiin asenteissa maahanmuuttajia kohtaan, mikä on linjassa aiemman tutkimuksen kanssa siitä, että arvot ja asenteet siirtyvät sukupolvien välillä vahvemmin kuin pelkkä tieto.

– Elämme aikaa, jolloin globaali yhteistyö on yhtä aikaa välttämätöntä ja uhattuna. Tässä tilanteessa on entistä tärkeämpää ymmärtää, miten kasvamme ja kasvatamme lapsiamme globaaleiksi kansalaisiksi, Mäntyneva toteaa.

Väitöstilaisuus perjantaina 23. tammikuuta 2026

KM, FT Mikko Mäntynevan kasvatustieteiden alaan kuuluva väitöskirja Cultivating global competence: connecting personal, intergenerational, and educational perspectives tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa perjantaina 23.1.2026 kello 12 Väinö Linna -salissa, Kalevantie 5, Tampere). Vastaväittäjänä toimii professori Antti Rajala (University of Neuchâtel, Sveitsi). Kustoksena toimii professori Mervi Kaukko, kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto.