Mediuutiset nimesi Tampereen yliopistosta seitsemän terveysalan vaikuttajaa

Julkaistu 10.12.2021
Stetoskooppi
Yleislääketieteen professori Tuomas Koskela Tampereen yliopistosta on valittu Mediuutisten terveysalan vaikuttajien Top 10 -listalle. Koskela toimi puheenjohtajana monisairaiden Käypä hoito -suosituksen tehneessä työryhmässä. Mediuutiset-lehti julkaisee vuosittain listan toimituksensa valitsemista sadasta terveysalan vaikuttajasta. Vaikuttajat valittiin tänä vuonna 20:nnen kerran.

Hoidon kehittäjien vaikuttajiin valittiin Tampereen yliopiston Sydän- ja verisuonitautien tutkimuskeskuksen johtaja Reijo Laaksonen, joka johtaa laajaa EU-rahoitteista CoroPrevention-tutkimushanketta.

Terveydenhuollon uudistajien joukkoon on valittu Tampereen yliopiston  urologian professori Teemu Murtola. Hänen johdollaan tutkitaan, vaikuttavatko yleisesti käytetyt lääkkeet syövän ennusteeseen.

Terveysalan yritysmaailman vaikuttajien joukossa ovat Tampereen yliopiston virologian professori Heikki Hyöty ja Helsingin yliopiston emeritusprofessori Mikael Knip, Vactech-yhtiön perustajat. Yhtiö kehittää rokotetta tyypin 1 diabetesta vastaan amerikkalaisen yhteistyökumppanin kanssa.

Lääketieteen tiedekuntien dekaanien valitsemien, merkille pantavien lääketieteen väitösten joukossa ovat Tampereen yliopistosta Joonas Tammisen väitöstutkimus Prehospital Emergencies: Early Recognition, Response and Machine Learning in Risk Stratification ja Marko Virtasen väitöstutkimus Treatment of Severe Aortic Stenosis with a Transcatheter or Surgical Bioprosthesis: Results from the FinnValve Registry.

Lääketieteen opiskelijoiden valitsemiin terveysalan vuoden vaikuttajiin kuuluu Tampereen yliopistosta professori Kati Hakkarainen, pitkäaikainen lääketieteen opetuksen kehittäjä. Tänä vuonna otettiin käyttöön hänen kehittämänsä valtakunnallinen lääketieteen Karttuvan tiedon testi.

Mediuutiset