Hyppää pääsisältöön
Väitös

Maija Mäkelä: Uudet verkottuneet menetelmät mahdollistavat paikannuksen, jos satelliittisignaali puuttuu

Tampereen yliopisto
SijaintiKorkeakoulunkatu 5, Tampere
Hervannan kampus, Rakennustalo, sali RG202 ja etäyhteys
Ajankohta19.9.2025 12.00–16.00
Kielienglanti
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Maija Mäkelä.
Kuva: Jan-Erik Kari
Satelliittipaikannus ei ole enää itsestäänselvyys – miten pelastajat paikannetaan, kun signaalit katoavat? DI Maija Mäkelän väitöstyö esittelee uudenlaisia verkottuneita paikannusmenetelmiä, jotka yhdistävät sensoritiedon ja etäisyysmittaukset. Tuloksena on satelliittivapaa paikannusratkaisu, joka mahdollistaa jalankulkijaryhmien seurannan myös haastavissa olosuhteissa.

Satelliittipaikannuksen tahallinen häirintä on lisääntynyt viime vuosina ympäri maailmaa, eivätkä paikannussignaalit normaalioloissakaan ole käytettävissä kaikkialla. Turvallisuuden vuoksi on kuitenkin tärkeää, että erilaisiin taktisiin ja pelastusoperaatioihin osallistuvat henkilöt voidaan paikantaa myös silloin, kun satelliittipaikannus ei ole käytettävissä. 

Inertia- ja muihin kannettaviin sensoreihin perustuva paikannus tarjoaa ratkaisun näissä tilanteissa, mutta paikannuksen tarkkuus heikkenee ajan myötä. Ryhmän jäsenten välisiä etäisyysmittauksia hyödyntävät verkottuneet menetelmät mahdollistavat tarkan paikannuksen pidempään.

Pienikin ryhmä hyötyy yhteistyöstä

Verkottuneessa paikannuksessa ryhmän jäsenet toimivat ikään kuin paikallisina satelliitteina toisilleen. Sijainnin epävarmuus on kuitenkin suurempaa kuin satelliittipaikannuksessa, mikä vaatii huolellista käsittelyä algoritmissa, jolla sijaintia estimoidaan. Ryhmän ei tarvitse olla suuri hyötyäkseen verkottuneiden menetelmien käytöstä.

– Tulokset osoittavat, että jo kahden hengen tiimin paikannustuloksia voidaan parantaa lisäämällä tiimin jäsenten väliset etäisyysmittaukset sensorifuusioon, Maija Mäkelä kertoo.

Verkottuneet menetelmät sovellettavissa myös erilaisille kulkuneuvoille

Väitöstyössä Mäkelä soveltaa verkottuneita menetelmiä jalankulkijoiden paikannukseen, mutta menetelmät ovat käyttökelpoisia myös laajemmin.

–  Väitöstyössä kehitetyt menetelmät ovat sovellettavissa lähes sellaisenaan myös vaikkapa autojen tai lennokkien paikannukseen. Lisäksi työssä kehitetty etäisyysmittausvirheitä korjaava menetelmä soveltuu hyvin myös perinteiseen sisätilapaikannukseen, Mäkelä toteaa.

Väitöstutkimus on tehty osana Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskus FGI:n tutkimushankkeita. Ilmajokelaislähtöinen Maija Mäkelä työskentelee Espoossa algoritmikehittäjänä Nordic Inertial Oy:ssä sekä osa-aikaisena tutkijana FGI:n Navigoinnin ja Paikannuksen osastolla.

Väitöstilaisuus perjantaina 19. syyskuuta

Diplomi-insinööri Maija Mäkelän tietoliikennetekniikan alaan kuuluva väitöskirja Cooperative Methods and Algorithms for Infrastructure-free Positioning tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa perjantaina 19.9.2025 kello 12 Hervannan kampuksella, Rakennustalon auditoriossa RG202 (Korkeakoulunkatu 5, Tampere). Vastaväittäjän toimii professori Jesus Ureña (University of Alcala, Espanja). Kustoksena toimii professori Jari Nurmi Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta.
 

Tutustu väitöskirjaan.
Seuraa väitöstilaisuutta etäyhteydellä.