Maaliskuun Tiedekahvila: Kiinnostavaa mutta monimutkaista? Nuorten kansalaispätevyys ja äänestäminen eduskuntavaaleissa

SijaintiNokia Arenalla Paidiassa ja verkossa, Tampere
Zoom ja Nokia Arenan Paidia
Ajankohta9.3.2023 12.00–13.00
Tiedekahvila
Tulevaisuus, monitieteisyys ja uudet ilmiöt ovat nyt saatavillasi linkkiä napsauttamalla! Tiedekahvila kutsuu sinut nuori tutustumaan uusiin aloihin ja mahdollisuuksiin. Oletpa sitten ammattikoulussa, lukiossa, välivuotta viettämässä tai missä elämänvaiheessa tahansa, olet tervetullut kuulolle. Heitä siis kahvit kuppiin, jalat pöydälle ja lähde mukaan löytämään oma juttusi!

Eduskuntavaalit lähestyvät ja puolueet pohtivat kuumeisesti, miten saada nuoret kiinnostumaan vaaleista ja äänestämään. Mutta mitä mieltä nuoret ovat politiikasta? Kokevatko he ymmärtävänsä politiikkaa ja voivansa vaikuttaa siihen? Miten koti, koulu ja ystävät vaikuttavat nuorten poliittiseen kiinnostukseen ja kansalaispätevyyteen? Entä miten kokemus omista vaikutusmahdollisuuksista heijastuu äänestämiseen? Tätä kaikkea tutkitaan Tampereen yliopiston EPIC-tutkimushankkeessa.

Tule Tiedekahvilaan kuuntelemaan keskustelua näistä kysymyksistä ja myös siitä, miten Suomen suuntaan vaikuttaa se, mitkä puolueet saavat kevään eduskuntavaaleissa eniten ääniä.

Puhujana tutkijatohtori Josefina Sipinen, Tampereen yliopiston Johtamisen ja talouden tiedekunta, Politiikan tutkimus.

#yhteiskuntaoppi #politiikka #viestintä #äidinkieli #psykologia #nuoret ja vaikuttaminen

Tampereen yliopiston Juniversity

juniversity@tuni.fi