Kulttuuripääkaupunki-hanke ja Tampereen korkeakouluyhteisö etsivät ratkaisuja yhdenvertaisuuden ja kestävän kehityksen kysymyksiin

Julkaistu 30.11.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kestävä kehitys x yhdenvertaisuus tapahtuma 29.-30.1.2021
Tammikuun lopussa järjestettävässä Kestävä kehitys x Yhdenvertaisuus -tapahtumassa rakennetaan Kulttuuripääkaupunki-hankkeen johdolla yhdenvertaisuutta lisäävää online-työkalupakkia. Tapahtumassa korkeakouluyhteisön jäsenet etsivät yhdessä ratkaisuja kestävämpään toimintaan.

Tampereen korkeakouluyhteisö kokoontuu 29.1.–30.1.2021 järjestettävään hackathon-tyyliseen tapahtumaan visioimaan konkreettisia askeleita vastuulliseen ja yhdenvertaiseen tulevaisuuteen. Tapahtumassa kehitetään kestävämpiä toimintamalleja yhteisölle, mutta myös uusia välineitä Pirkanmaan toimijoille yhdenvertaisuuden edistämiseen. Tästä osiosta vastaa Pirkanmaan ja Tampereen kulttuuripääkaupunki 2026 -hanke.

– Yhdenvertaisuus on vaikeasti lähestyttävä kokonaisuus. Joillekin se tarkoittaa palvelua kielellä, jota ymmärtää. Toisille se tarkoittaa hissiä, koska ei voi käyttää portaita. Olemme kaikki samanarvoisia, eikä ketään saa jättää ulkopuolelle. Tämä ei kuitenkaan ole todellisuutta, ainakaan vielä. Koska tehtävää on paljon, voi jo aloittaminen tuntua haastavalta. Mistä pitäisi aloittaa? Entä jos en huomioikaan heti kaikkia? sanoo kulttuuripääkaupunkihankkeen yhdenvertaisuus-tiimin jäsen Sasu Paakkunainen.

Tampere ja Pirkanmaa hakevat yhdessä Euroopan kulttuuripääkaupungiksi vuonna 2026 yhdenvertaisuus-teemalla. Tämä tarkoittaa konkreettisia toimia.

– Haluamme madaltaa aloittamisen kynnystä, tuottaa onnistumisen kokemuksia ja motivoida jatkamaan. Pienetkin teot merkitsevät ja haluamme luoda alustan, joka ohjaa oikeaan suuntaan. Tätä varten kehitämme eQuality ToolKit -työkalupakettia. Yhdenvertaisuus ilman oikeita työkaluja jää vain puheeksi, kertoo Paakkunainen.

Yhdenvertaisuus on osa kestävän kehityksen kokonaisuutta

Tapahtumassa tuotettava työkalupakki tulee valmistuessaan myös Tampereen korkeakouluyhteisön käyttöön. Yhteistyö kulttuuripääkaupunki-hankkeen kanssa laajentaa tapahtuman kestävän kehityksen näkökulmia tervetulleella tavalla.

– Kestävä kehitys tuo ensinnä mieleen ilmastonmuutoksen, kaikkia koskevan kiireellisen haasteen. Ekologisen ohella kestävyyteen kuuluu ekonomisia, sosiaalisia ja kulttuurisia näkökulmia, kuten yhdenvertaisuuden. Yhteistyö kulttuuripääkaupunki-hankkeen kanssa kannustaa näkemään kestävyyden kokonaisuutena, sanoo kestävän kehityksen erityisasiantuntija Matias Nurminen.

Kaikki korkeakouluyhteisön jäsenet ovat tervetulleita jatkamaan kestävän kehityksen ja yhdenvertaisuuden ratkaisujen etsimistä Kestävä kehitys x Yhdenvertaisuus -tapahtumassa. Lisätietoja ja linkki ilmoittautumiseen löytyy korkeakouluyhteisön intranetistä.

Lue lisää kulttuuripääkaupunkihausta: https://tampereregion2026.fi/

Lisätietoja:
Matias Nurminen, kestävän kehityksen ja innovaatiokulttuurin erityisasiantuntija, Tampereen yliopisto, matias.nurminen [at] tuni.fi