Kotimaisten lehtiaineistojen tutkimuskäyttö jatkuu 2023-2027

Julkaistu 25.1.2023
Tampereen korkeakouluyhteisö
Pino sanomalehtiä.
Kansalliskirjaston kokoelmiin sisältyvien kotimaisten digitaalisten sanoma- ja aikakauslehtien tutkimuskäyttö jatkuu vuosina 2023–2027. Mukana uudessa sopimuksessa on nyt vuoden 2021 loppuun mennessä julkaistut lehdet.

Tampereen korkeakouluyhteisö on mukana Kansalliskirjaston ja Kopioston uudessa Tutkain-sopimuksessa, joka mahdollistaa digitoitujen kotimaisten lehtien tutkimuskäytön vuosille 2023–2027. Uuden sopimuksen myötä tutkimuskäytössä on nyt noin yhdeksän miljoonaa sivua sanoma- ja aikakauslehtiä vuosilta 1940–2021. Ennen vuotta 1940 julkaistut digitoidut aineistot ovat kaikkien käytettävissä avoimesti.

Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot löydät palvelusta https://digi.kansalliskirjasto.fi.

Aineistojen tutkimuskäytöllä tarkoitetaan opiskelijan, tutkijan ja opetus- ja tutkimushenkilökunnan tekemää tieteellistä tai taiteellista ei-kaupallista tutkimusta, opinnäytetyötä, selvitystä tai lopputyötä. Käyttäjät saavat myös analysoida lehtiaineistoja koneellisesti sekä luoda niistä datasettejä tutkimuksen verifiointia ja myöhempää tutkimusta varten. Tutkimuskäyttöä varten on haettava erillinen käyttölupa.

Käyttäjät tunnistetaan HAKA-tunnuksilla (korkeakouluyhteisön Tuni-tunnus):

1. Valitse Digi.kansalliskirjasto.fi etusivulla Kirjaudu ja sen jälkeen avautuvasta ikkunasta vaihtoehto Haka Login.
  2. Tunnistaudu organisaatiosi Haka-tunnuksilla.
  3.  Pääsy rajoitetussa käytössä olevaan materiaaliin -ikkunassa valitse Aloita
  4. Tutustu aineiston käyttöehtoihin ja täytä Käyttölupalomake. Huom. Tutkimusala ja Koulutusala ovat vaihtoehtoisesti pakollisia, eli vastaa niistä vain toiseen.
  5. Tarkasta syöttämäsi tiedot kohdassa Vahvista ja paina Hyväksy
  6. Halutessasi voit tallentaa Käyttöehdot ja vastauksesi omalle laitteellesi.
  7. Paina Sulje. Lehtiaineistot vuosilta 1940–2021 ovat nyt käytettävissäsi.

Tampereen korkeakouluyhteisö on mukana Tutkaimessa 12 muun korkeakoulun kanssa. Lisätietoa palvelusta ja käyttöoikeuksista löydät Kansalliskirjaston sivuilta.

Palautteet ja lisätiedot: kirjasto [at] tuni.fi (kirjasto[at]tuni[dot]fi)