Koronavirus: Ohjeet vierailijoille - yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tilat suljetaan (päivitetty 17.3.)

Julkaistu 9.3.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kuvituskuva Hervannan kampukselta.
Tampereen korkeakouluyhteisön tilat eivät ole tartuntavaarallisia. Olemme kuitenkin siirtyneet pääosin etäopetukseen. Ulkomailta saapuvien henkilöiden vierailut eivät ole tällä hetkellä mahdollisia. Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tilat suljetaan.

Julkaistu 16.3.2020 (päivitetty 17.3.)

Valtioneuvosto on 16.3. linjannut toimenpiteistä koronavirustilanteen hoitamiseksi Suomessa. Linjaukset ovat voimassa 13.4.2020 asti.

Linjausten mukaan oppilaitosten, mukaan lukien yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tilat suljetaan ja lähiopetus niissä keskeytetään keskiviikkona 18.3. Lähiopetuksen sijaan opetus ja ohjaus järjestetään mahdollisimman kattavasti vaihtoehtoisilla tavoilla.

Työntekijät siirtyvät mahdollisuuksien mukaan etätöihin. Laitteet ja materiaalit, joita etätyössä tai etäopiskelussa tarvitsee, tulee noutaa tiistaina 17.3.

Päivitys 17.3.: Lue yliopiston ja ammattikorkeakoulun johdon linjaukset 17.3.

Tärkeää tietoa: Tampereen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun tilat suljetaan 18.3., kampuksilla voivat työskennellä ainoastaan tarkemmin määritettyjä tehtäviä hoitavat

Valtioneuvoston linjaukset kokonaisuudessaan valtioneuvoston tiedotteessa: https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/hallitus-totesi-suomen-olevan-poikkeusoloissa-koronavirustilanteen-vuoksi

Tampereen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu valmistelevat valtioneuvoston linjausten toteuttamista yhteistyössä muiden yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kanssa. Tarkempia ohjeistuksia annetaan tiistaina 17.3.

***

Päivitetty 17.3. (lisätty linkki 17.3. linjauksiin. Lisätty ohje hakea henkilökohtaiset työvälineet tiistain 17.3. aikana)

Päivitetty 16.3. (päivitetty uutista ja lisätty tieto etäopetukseen siirtymisestä)

Päivitetty 13.3. (päivitetty linkki viimeisimpään tiedotteeseen ja päivitetty ulkomailta saapuvien ohjeistusta)

Uudet korona-altistukset paikantuvat keskustakampukselle Pinni B-rakennukseen, altistuneisiin ollaan yhteydessä, tiloja voi käyttää normaalisti (päivitetty 13.3.)

Päivitetty 11.3. (lisätty linjaus yli sadan henkilön tilaisuuksista):

Tampereen korkeakouluyhteisö noudattaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin (PSHP) antamia ohjeita. Pyrimme välttämään fyysisiä lähikontakteja ja yli sadan henkilön kokoontumisia. Maalis-huhtikuussa emme järjestä tilaisuuksia, joissa on samassa tilassa paikalla yli sata osallistujaa. Linjaus koskee kampuksilla ja muissa tiloissa korkeakouluyhteisön järjestämiä tilaisuuksia. Selvitämme tilaisuuksien siirtämismahdollisuuksia sekä vaihtoehtoisia tapoja järjestää tilaisuuksia.

Pyydämme huolehtimaan käsihygieniasta myös tilaisuuksien yhteydessä ja välttämään kättelyä sekä yskimään oikein (nenäliinaan tai kainaloon). Jos epäilet sairastumista, pysyttele kotona ja ota yhteyttä terveydenhuoltoon puhelimitse. Noudata terveydenhuollon antamia ohjeita.

Ulkomailta saapuvien henkilöiden vierailut korkeakouluyhteisössä eivät ole toistaiseksi mahdollisia. Tällaiset vierailut siirretään tai korvataan etäyhteyksien avulla. Ole tarvittaessa etukäteen yhteydessä vierailusi isäntään vierailun siirtämiseksi tai etäyhteydestä sopimiseksi.

Työskentely- ja opiskeluympäristön turvallisuus ja yhteisömme terveys ja hyvinvointi ovat meille ensiarvoisen tärkeitä. Yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu seuraavat koronavirustilannetta aktiivisesti yhdessä ja tiedottavat tilanteesta säännöllisesti.

Kysymykset ja lisätiedot: korona [at] tuni.fi