Kirjastosta ja Datapalveluista apua Suomen Akatemian rahoitushakemuksen avoimen tieteen osioon

Julkaistu 27.11.2023
Tampereen korkeakouluyhteisö
viitekuvassa käsi ja koeputki, kädet tietokoneen näppäimillä ja kynää pitelevä käsi
Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Kaipaatko vinkkejä julkaisusuunnitelman laatimiseen tai aineistonhallinnan avainasioiden kuvaamiseen Suomen Akatemian rahoitushakemusta varten? Kirjaston ja Datapalveluiden asiantuntijat opastavat.

Suomen Akatemia edellyttää rahoittamiltaan hankkeilta sitoutumista hankkeessa syntyvien tiedejulkaisujen välittömään avoimeen saatavuuteen sekä hankkeen tuottamien tutkimusaineistojen avaamiseen. Avoimuus on yksi rahoitushakemusten arviointikriteereistä eli hakemuksessa tulee osoittaa, miten projektissa aiotaan toteuttaa avoimen tieteen periaatteita.

Kirjaston ja Datapalveluiden asiantuntijat voivat auttaa hakemuksen tutkimussuunnitelman "kohdan 4.3. Avoin tiede” laatimisessa. Julkaisusuunnitelman kirjoittamiseen saat neuvoja kirjaston julkaisemisen asiantuntijoilta ottamalla  yhteyttä osoitteeseen oa [at] tuni.fi. Aineistonhallinta-asioissa saat avun Datapalveluista osoitteesta researchdata [at] tuni.fi

Jos haet rahoitusta Akatemian talvihaussa 2024, lähetä kysymyksesi tai suunnitelmasi kommentteja varten viimeistään 10.1.2024. Huomioithan, että joululomien aikana 22.12.2023–7.1.2024 apua on tarjolla rajoitetusti.