Kirjan julkistus: Suomen kolmas tasavalta

Linna-rakennuksen luentosali K113.
Ajankohta21.11.2022 14.15–16.00
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Kirjan kansi, jossa Suomen maan muoto ja teksti Suomen kolmas tasavalta, kirjoittajien nimet ja kustantaja.
EU:ta ja Suomen hallitsemistapaa käsittelevä uutuuskirja julkistetaan sekä Helsingissä (17.11.) että Tampereella.

Euroopan unionilla on merkittävä vaikutus Suomen sisä- ja ulkopolitiikkaan. Ilmastonmuutoksen, pandemioiden ja sotilaallisten konfliktien kaltaisten kohtalonkysymysten ratkaisemisessa unioni on avainasemassa. Siksi on syytä tietää, ketkä Suomen asioita EU-elimissä ajavat – ja miten.

Suomen kolmas tasavalta -teoksessa (Gaudeamus) Risto Heiskala, Jari Aro, Olli Herranen ja Riku Viitamäki kertovat, millaiseksi Suomen hallitsemistapa muuttui maan liittyessä vuonna 1995 Euroopan unioniin.

Laajan haastatteluaineiston perusteella kirjassa piirretään kokonaiskuva suomalaista Eurooppa-politiikkaa muotoilevasta poliittishallinnollisesta eliitistä – sen jäsenten taustoista, näkemyksistä ja työskentelykulttuurista. Haastateltujen joukossa on muun muassa komissaareja ja muita EU:n huippuvirkailijoita, eurokansanedustajia, kansliapäälliköitä sekä ministereitä.

Tampereella kommentaattoreina ovat tutkija Hanna Kuusela ja professori Risto Kunelius.

Tervetuloa!

Risto Heiskala, risto.heiskala@tuni.fi