Kestävän kehityksen ja vastuullisuuden periaatteet muuttuvat teoiksi TAMKissa

Julkaistu 25.9.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
Sormi osoittaa puhekuplia vihreää taustaa vasten.
Maanantaina 25. syyskuuta vietetään YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden vuosipäivää. Tampereen ammattikorkeakoulun arkipäivässä kestävyyden ja vastuullisuuden periaatteet näyttäytyvät monin tavoin. Tampereen korkeakouluyhteisössä olemme sitoutuneet ekologiseen, sosiaaliseen ja kulttuuriseen sekä taloudelliseen vastuuseen. TAMKin päätehtävissä eli koulutuksessa ja tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa kestävän ja vastuullisen toiminnan vaikuttavuus ulottuu yli organisaatiorajojen.

YK:n jäsenmaat hyväksyivät kestävän kehityksen tavoitteet (Sustainable Development Goals, SDGs) vuonna 2015. Suomalaiset ammattikorkeakoulut, TAMK mukaan lukien, ovat sitoutuneet näihin tavoitteisiin. Yli 15 000 ihmisen TAMK-yhteisössä kestävän kehityksen ja vastuullisuuden periaatteet ovat mukana päivittäisissä hallinnollisissa toiminnoissa. Ne myös ohjaavat koulutusta ja TKI-toimintaa, joissa syntyy laajaa vaikuttavuutta valmistuvien opiskelijoiden ja yhteistyöverkostojen kautta.

– Olemme mukana monissa alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa, joissa yhdessä pääsemme vaikuttamaan ja jakamaan hyviä käytänteitä. TAMK oli ensimmäinen suomalainen ammattikorkeakoulu, joka allekirjoitti kansainvälisen kestävän kehityksen tavoitteiden sopimuksen (SDG Accord) lokakuussa 2020, sanoo TAMKin ulkoisen rahoituksen päällikkö Anne-Maria Mäkelä.

Käytännössä kestävyys ja vastuullisuus ovat keskeisinä teemoina mukana useissa meneillään olevissa TKI-hankkeissa, kuten FUSILLI (kestävät eurooppalaiset ruokajärjestelmät), SUSTAFIT (kestävät kuitukankaat) ja EduSTA (opettajien kestävyysosaamisen kehittäminen). Koulutuspuolella mm. Pakkausarvoketjun kiertotalousosaaja -hanke tarjoaa EU:n rahoittamaa täydennyskoulutusta.

– Käymme myös yhteiskunnallista keskustelua kestävyyden ja vastuullisuuden teemoista ja muun muassa näistä mainituista hankkeista. Vuonna 2022 esillä eri foorumeilla olivat myös ilmastotyön monimuotoisuus, kestävien tulevaisuuksien visiointi ja kestävä aivoterveys, kertoo lehtori Eveliina Asikainen, joka vetää TAMKin poikkihallinnollista kestävyys- ja vastuullisuustyöryhmää.

– Tänä syksynä avaamme vielä keskustelua muoveista, digitalisaation kestävyydestä sekä tekoälystä ja vastuullisuudesta. Nämä Sanomisen paikka -keskustelut toteutetaan yhteistyössä Tampere-talon kanssa. TAMKin vuotuisen Sales Day -webinaarin teema on sekin tällä kertaa varsin kiinnostava: Kilpailuetuna kestävä myynti.

Lisätietoa

TAMKin kestävyys- ja vastuullisuustyöryhmän vetäjä, lehtori Eveliina Asikainen, p. 050 595 8775, eveliina.asikainen [at] tuni.fi (eveliina[dot]asikainen[at]tuni[dot]fi)

Kestävyys ja vastuullisuus TAMKin vuosikatsauksessa 2022

Sustainable RDI in TAMK (video, 1 min 50 sek)