Kauppatieteiden opiskelijoille menestystä kansainvälisen vero-oikeuden kilpailussa

Julkaistu 5.6.2023
Kolme opiskelijaa seisoo toimistorakennuksen sisäänkäynnin edustalla.
Opiskelijat Sara Kallio, Niko Aho ja Joonatan Ketola osallistuivat finaaliin IBFD:n pääkonttorilla toukokuun lopussa. (Kuva: Elisa Veikkola).
Tampereen yliopiston kauppatieteiden opiskelijat pääsivät vero-oikeuden yliopisto-opiskelijoille suunnatun kansainvälisen kilpailun finaaliin. Loppukilpailussa Amsterdamissa kilpaili neljä joukkuetta, jotka tulivat Suomen lisäksi Alankomaista, Brasiliasta ja Kiinasta. Voiton vei tällä kertaa Kiinan joukkue.

GTTC Universities Project -kilpailussa opiskelijat kirjoittivat tutkimusraportin kotimaansa solmimista kansainvälisistä verosopimuksista. Kauppatieteiden opiskelijat Niko Aho, Sara Kallio ja Joonatan Ketola osallistuivat Amsterdamissa 31. toukokuuta järjestettyyn loppukilpailuun, jossa neljä joukkuetta esitteli tutkimustuloksensa tuomaristolle. Tampereen yliopiston lisäksi finaaliin oli kutsuttu joukkueet Alankomaista, Brasiliasta ja Kiinasta.

GTTC University Project -kilpailun järjestää vuosittain International Bureau of Fiscal Documentation (IBFD), joka on yksi maailman johtavista vero-oikeuden tutkimus- ja koulutusorganisaatioista. Kilpailun tavoitteena on yliopisto-opiskelijoiden osallistaminen kansainvälisiä verosopimuksia koskevaan tutkimukseen. Neljä parasta joukkuetta kutsuttiin IBFD:n pääkonttoriin Amsterdamiin esittelemään tutkimustuloksensa loppukilpailussa kansainvälisen vero-oikeuden asiantuntijoista koostuvalle tuomaristolle.

Tutkimusraportti Suomen verosopimuksista

Vuosittainen GTTC University Project järjestettiin tänä vuonna seitsemännen kerran. Toteutuksen teemana oli verosopimusten soveltamisala ja tulkintakehys. Tampereen yliopiston yritysjuridiikan ja vero-oikeuden opintosuunta osallistui kilpailuun kolmen opiskelijan joukkueella. Opiskelijat kävivät läpi Suomen solmimat verosopimukset, joita Suomella on yli 70 valtion kanssa. Tutkimuksensa perusteella he kirjoittivat annettuun teemaan liittyen raportin Suomen verosopimuspolitiikasta. Projektin ohjasi vero-oikeuden yliopisto-opettaja Elisa Veikkola.

Opiskelijoiden tutkimuksen perusteella Suomi seuraa verosopimuksissaan pitkälti kansainvälisesti käytössä olevia verosopimusmalleja. Verosopimusmalleista poiketaan tyypillisesti verosopimuskumppanin toiveesta tai Suomen kansallisen lainsäädännön erityisyyksien takia.

Kovatasoisessa finaalissa joukkueet kolmelta eri mantereelta

Finaalissa opiskelijat esittelivät raporttiensa keskeisimmät tutkimustulokset ja vastasivat tuomariston esittämiin kysymyksiin. Kaikki neljä esitystä osoittivat opiskelijoiden perehtyneisyyden aihepiiriin ja panostuksen tehtyyn tutkimukseen. Loppukilpailun voiton vei Kiinan joukkue.

GTTC University Project -kilpailuun osallistuu yliopistoja maailmanlaajuisesti. Tampereen yliopiston lisäksi finaaliin tiensä selvittivät joukkueet seuraavista yliopistoista: Erasmus University (Alankomaat), Instituto Brasileiro de Direito Tributário (Brasilia) ja Center for International Tax Law and Comparative Taxation at Xiamen University (Kiina).

Joukkueiden esityksen tuomaroivat kolme kansainväliseen vero-oikeuden asiantuntijaa, Dr. Joanna Wheeler, prof. Jennifer Roeleveld ja prof. Jan de Goede.

Yritysjuridiikka ja vero-oikeus, kauppatieteiden maisteriohjelma