Justyna Skibińska: Puettavat laitteet ja koneoppiminen voivat mullistaa COVID-19:n ja Parkinsonin taudin havaitsemisen

SijaintiTechnická 12, 616 00 Brno
Väitöstilaisuuden alkamisaika on kello 10.30 CET eli paikallista Suomen aikaa kello 11.30.
Ajankohta4.12.2023 9.30–12.30
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Väitöskirjassaan diplomi-insinööri Justyna Skibińska esittelee menetelmän jonka avulla voidaan tehokkaasti tunnistaa COVID-19 tauti varhaisessa vaiheessa, ja siten rajoittaa tartuntojen määrää. Parkinsonin taudin tunnistamiseen hän kehitti video- ja ääni-analyysin yhdistelmään perustuvaa metodologiaa, joka huomioi hypomimian eli vähentyntyneen kasvojen ilmeikkyyden ja hypokineettisen dysartrian eli puheen motorisen häiriön oireet.

COVID-19 ja Parkinsonin tauti (PD) vaativat välitöntä hoitoa. Siksi näiden sairauksien diagnosointimenetelmien kehittäminen tärkeää. Puettavien laitteiden, kuten älykellojen sekä erilaisten terveyteen ja hyvinvointiin liittyvien mobiilisovellusten ja sähköisen terveydenhuollon ratkaisujen käytöstä saattaa olla apua näiden haasteiden ratkaisemisessa. Aiheesta enemmän englanninkielisessä tiedotteessa.

Väitöstilaisuuden alkamisaika on kello 10.30 CET eli Suomen aikaa kello 11.30. Väitöstä voi seurata striimin kautta, linkki ilmoitetaan myöhemmin.

Brno University of Technology, Czech Republic