Jussi Isokuortille parhaan väitöskirjan palkinto Gust. Kompan rahastolta

Julkaistu 14.12.2023
Tampereen yliopistossa väitellyt tekniikan tohtori Jussi Isokuortti on saanut Gust. Kompan palkinnon vuoden parhaasta väitöskirjatyöstä. Isokuortin tutkimus käsitteli triplettienergian siirtoa. Palkinto jaettiin Isokuortin ja Aalto-yliopistossa väitelleen Janne Naapurin kesken. Suomalaisten Kemistien Seura valitsi palkitut vuoden 2022 parhaiden kemian väitöskirjojen joukosta.

Väitöskirjassaan "Triplet energy transfer in photon upconversion and photoswitching" Jussi Isokuortti tutki triplettienergian siirtoa erityisesti triplettifuusioon perustuvan valon ylöskonversion ja valokytkemisen yhteydessä.

Isokuortti totesi väitöskirjatiedotteessaan, että näiden prosessien tehostaminen vaatii niiden termodynamiikan sekä niihin osallistuvien molekyylien ominaisuuksien perusteellista tutkimusta. Sovelluskohteita löytyy esimerkiksi aurinkoenergian tuotannossa ja lääketieteessä.

Hänen mukaansa virittyneitä triplettitiloja hyödyntäviä valokäyttöisiä prosesseja voidaan käyttää esimerkiksi kestävämpien teknologisten valmistusmenetelmien ja synteesien, tehokkaamman aurinkoenergian tuotannon, turvallisempien ja tehokkaampien hoitomuotojen, sekä herkempien anturien ja kuvantamisen kehittämisessä.

Isokuortti työskentelee parhaillaan University of Texas at Austinissa professorien Sean Robertsin ja Zachariah Pagen tutkimusryhmissä.

Lue Kemia-lehden artikkeli Gust .Kompan palkinnosta.
Tutustu Jussi Isokuortin väitöskirjaan verkossa.

Gust. Kompan rahasto on yksi kuudestatoista Alfred Kordelinin säätiön kaupunki- ja kohderahastosta. Gust. Kompan rahasto tukee kemian opetusta ja tutkimusta, kemian tutkimustulosten ja sovellusten tunnetuksi tekemistä, kemian kotimaista ja kansainvälistä yhteistyötä, kemian sanastotyötä sekä kemian historian tutkimusta ja alan museo- ja näyttelytoimintaa. Rahasto on perustettu vuonna 2000.

Kuva: Cristina Palma