Juniversityn avoin tiedekahvila 19.12. Metsossa: Drone-projekti

SijaintiPirkankatu 2, 33101 Tampere
Pääkirjasto Metso, Lehmus-sali
Ajankohta19.12.2019 16.00–17.00
Tiedekahvilat ovat avoimia ja maksuttomia yleisöluentoja ajankohtaisista aiheista. Joulukuun tiedekahvilassa kuullaan Tampereen lyseon lukion opiskelijoiden menestystä niittäneestä Drone-projektista.

Café Scientifique – Tiedekahvila

To 19.12.2019 klo 18:00

Lehmus-sali, Pääkirjasto Metso

Pirkankatu 2, 33101 Tampere

Vilhelm Toivonen, Aapo Leppänen, Arimo Gustafsson ja Niilo Viheriäranta, Tampereen lyseon lukio

Drone-projekti

Reinventing the Drone-projekti sai alkunsa vuosi takaperin, jolloin neljästä lukiolaisesta koostuva ryhmä päätti toteuttaa kunnianhimoisen haasteen lähteä kehittämään omanlaistaan versiota Drone-lennokista.

Ensimmäisessä vaiheessa ideasta rakennettiin 3D-malli, jonka perusteella tulostettiin ja koottiin ensimmäinen prototyyppi. Nyt vuotta myöhemmin nähtävillä on jo neljäs kehitysversio alkuperäisestä suunnitelmasta. Keksinnölle on haettu patenttia ja nelikko toivoo tulevaisuudessa mallin päätyvän tuotantoon asti. Tiedekahvilassa pääsemme näkemään nykyisen version sekä kuulemaan koko menestystarinan.

Ryhmäläiset ovat Tampereen lyseon lukion kansainvälisen ylioppilastutkintolinjan eli IB-linjan opiskelijoita. Tämän lisäksi heitä yhdistää kiinnostus matematiikkaa sekä luonnontieteitä kohtaan. IB-linjalaisten opiskeluun kuuluu vahvasti projektityöskentely, josta nelikko päätti ottaa kaiken hyödyn irti yhdistämällä tiiminsä vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet. Lopputuloksena syntyi Drone-projekti, jolle ei toistaiseksi näy loppua.

Projekti on saanut julkisuutta ja menestynyt sekä Suomessa että maailmalla. Tiimi palkittiin alueellisilla StarT-festareilla Pirkanmaalla sekä sijoittui kansainvälisessä StarT-kilpailussa kolmen parhaan joukkoon. Tiimi kutsuttiin myös CASTIC-kilpailuun Kiinaan Macaoon, jossa se sijoittui hopealle.

Tilaisuus on maksuton ja kaikille avoin. Tilaisuuden järjestää Tampereen yliopiston Juniversity. Tilaisuus sopii hyvin myös oppilasryhmille.

Tervetuloa!

Juniversity