Jukka Iisakkila orkesterinjohdon ja orkesterimusiikin lehtoriksi

Julkaistu 4.8.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Jukka Iisakkila johtaa orkesteria
Kapellimestari Jukka Iisakkila on valittu TAMK Musiikin orkesterinjohdon ja orkesterimusiikin lehtoriksi 1.8.2022 alkaen.

Kapellimestari Jukka Iisakkila vierailee säännöllisesti Euroopan merkittävien uuden musiikin yhtyeiden ja sinfoniaorkesterien edessä. Hän toimi Pori Sinfoniettan kapellimestarina ja taiteellisena johtajana vuoteen 2012 ja Sääksmäki Soi! Festivaalin johtajana 2004-2019. Jukka Iisakkila tekee säännöllisesti yhteistyötä kotimaassa Tapiola Sinfoniettan ja Tanskassa Tanskan Radion Sinfoniaorkesterin sekä Norjassa Stavangerin Sinfoniaorkesterin kanssa. Hän on toiminut myös Tanskan radion kamariorkesterin vakituisena kapellimestarina 2012-2014 sekä Japanissa Nagoya Philharmonic Orchestran vakituisena vierailijana.

Iisakkila toimii The Metropole Orchestran vierailijana Hollannissa, Stavangerin sinfoniaorkesterin vierailijana ja on opettanut orkesterinjohtoa Sibelius-Akatemiassa, Leuvenin musiikkikorkeakoulussa ja on toiminut Stavangerin yliopiston orkesterinjohdon apulaisprofessorina.

Jukka Iisakkila on työskennellyt useiden koti- ja ulkomaisten artistien kanssa sekä instrumentalistina että säveltäen ja sovittaen populaarimusiikkia, viihdemusiikkia, klassista ja jazz-musiikkia. Kitaristina, pianistina ja lyömäsoittajana hän on toiminut mm. seuraavien muusikoiden/kokoonpanojen kanssa: Melody Gardot, Dave Richeso Ensemble, Lisa Nilsson, Sara Heraghi, The Breed plays Pekka Pohjola, Johann Zakrisson Group, Arttu Takalo, Marzi Nyman. Lyömäsoittajana Iisakkila toiminut Kööpenhaminan Filharmonikoissa, Jyväskylä Sinfoniassa sekä Vaasan kaupunginorkesterissa. Hän on levyttänyt useille levymerkeille.

Kotimaassa Jukka Iisakkila on johtanut mm. Helsingin kaupunginorkesteria, Tapiola Sinfoniettaa, Avanti! orkesteria, Turun Filharmonista orkesteria, Tampere Filharmoniaa, Oulu Sinfoniaa sekä useita muita orkestereita. Iisakkila on myös johtanut merkittäviä skandinaavisia orkestereita: Ruotsissa mm. Ruotsin radion sinfoniaorkesteria sekä Göteborgin ja Malmön orkestereita; Tanskassa mm. Tanskan radion sinfoniaorkesteria, Kööpenhaminan filharmonikoita, Aarhusin ja Odensen sinfoniaorkestereita sekä Danish Chamber Orchestraa. Hän on johtanut lisäksi Saksassa, Ranskassa, Hollannissa, Puolassa, Italiassa, Unkarissa, Kanadassa ja Iso-Britanniassa mm. BBC:n Filharmonikoita.

Merkittäviä monikulttuurisia produktiota Iisakkila on tehnyt mm. Iro Haarlan kanssa ECM –levymerkille yhdessä Norrlands Operan kanssa, Tanskan Radion orkesterin ja Kööpenhaminan Filharmonikkojen kanssa mm. elektroartisti Rumpistolin, Goldfrappin ja Indians’in kanssa sekä useasti Hollannin Metropole Orchestran kanssa. Hän tekee vakituista yhteistyötä säveltäjä-kitaristi Steve Vain kanssa.

Iisakkila voitti ensimmäisen palkinnon Helsingborgin kapellimestarikilpailussa vuonna 2002 ja kolmannen palkinnon Jorma Panulan kapellimestarikilpailussa vuonna 2004. Iisakkila palkittiin vuonna 2006 Ruotsin kuninkaallisen musiikkiakatemian kapellimestaripalkinnolla.

Jukka Iisakkila on valmistunut Tukholman kuninkaallisen musiikkikorkeakoulun orkesterinjohdon diplomiluokalta opettajanaan professori Jorma Panula. Panulan ohella Iisakkilan tärkeimmät opettajat ovat olleet Esa-Pekka Salonen, Alan Gilbert sekä Martyn Brabbins. Iisakkila on valmistunut lyömäsoittajaksi Tanskan kuninkaallisesta musiikkiakatemiasta ja filosofian maisteriksi Jyväskylän yliopistosta pääaineenaan musiikkitiede ja musiikkikasvatus. Hän on opiskellut myös kontrabasson- ja pianonsoittoa sekä sävellystä ja suorittanut jazz-kitaran opinnot Tukholman kuninkaallisessa musiikkiakatemiassa. Opintojaan hän on täydentänyt mm. György Kúrtagin ja Peter Eötvösin sävellyksen mestarikursseilla.

Jukka Iisakkilan kuva: Heikki Tuuli