Joel Kiskola: Epäasiallista verkkokeskustelua kitkevät teknologiat vaativat huolellista suunnittelua

SijaintiKanslerinrinne 1, Tampere
Auditorio B1096 (100), Pinni B, Keskustakampus
Ajankohta8.12.2023 10.00–14.00
Kielienglanti
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Miljoonat ihmiset jakavat päivittäin mielipiteitään, tietojaan ja tunteitaan internetin keskustelualustoilla. Filosofian maisteri Joel Kiskola esittää väitöstutkimuksessaan näkökulmia, jotka auttavat suunnittelijoita kehittämään parempia teknisiä ratkaisuja epäasiallisen verkkokeskustelun kitkemiseen ja rakentavan keskustelun edistämiseen.

–Sekä ihmisten epäasiallinen käytös että sen kitkemiseen tähtäävät toimenpiteet voivat estää rakentavaa verkkokeskustelua. Se, miten epäasialliseen keskusteluun puututaan, tulee suunnitella huolellisesti, Joel Kiskola sanoo.

Väitöskirjassaan Kiskola tutki, millaista tietoa suunnittelijat tarvitsevat voidakseen suunnitella käyttäjille näkyviä, epäasialliseen verkkouutiskommentointiin puuttuvia teknisiä ratkaisuja. Hän lähestyi aihetta kriittisen suunnittelun näkökulmasta. Kyseessä on menetelmä, jossa herätetään keskustelua suunnittelun eettisyydestä ja sitä ohjaavista arvoista.

–Uusilla teknologisilla ratkaisuilla voi olla suuri vaikutus ihmisten oikeuksiin, velvollisuuksiin tai vastuisiin niin myönteisesti kuin kielteisestikin. Teknologioiden suunnittelijat muokkaavat tapaamme elää, työskennellä ja vuorovaikuttaa toistemme kanssa. Yhä enemmän tiedostetaan, että suunnittelutyössä tämän vaikutuksen ymmärtäminen on tärkeää, Kiskola toteaa.

Kiskola kysyi lisäksi kymmeneltä suomalaiselta journalistilta ja liki seitsemältäsadalta verkkouutisten kommentoijalta reaktioita ja ajatuksia hänen tekemiinsä ehdotuksiin epäasialliseen verkkokeskusteluun puuttuvista teknologioista. Tätä kautta selvisi, millaista epäasialliseen verkkokeskusteluun puuttuvaa teknologiaa he pitävät laadukkaana.

–Vastausten perusteella laadukkaana pidetään esimerkiksi sellaista teknistä ratkaisua, joka ohjaa verkkokeskustelujen lukijaa välttämään epäasiallisia kommentteja tai olemaan kommentoimatta tavalla, joka voisi myöhemmin kaduttaa.

Väitöstutkimuksen tulokset tarjoavat runsaasti kriittisiä näkökulmia epäasialliseen uutiskommentointiin ja ylipäänsä verkkokeskusteluun puuttuvien teknisten ratkaisujen suunnitteluun.

Väitöstilaisuus perjantaina 8. joulukuuta

Maisteri Joel Kiskolan ihmisen ja teknologian vuorovaikutuksen alaan kuuluva väitöskirja Designing critical and practical user interface interventions in uncivil online discussion tarkastetaan Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa perjantaina 8.12.2023 kello 12 alkaen Pinni B rakennuksen salissa B1096 (Kanslerinrinne 1, Tampere).

Vastaväittäjänä toimii professori Jeffrey Bardzell (Pennsylvania State University). Kustoksena toimii professori Thomas Olsson Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta.

Tutustu väitöskirjaan.
Väitöstilaisuutta voi seurata etäyhteydellä.