Itkuinen vauva vie perheestä voimat

Julkaistu 12.2.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Vauva itkee, eivätkä vanhempien rauhoittelukeinot riitä. Monelle vauvaperheelle tämä on varmasti tuttua. Mitä vanhemmat voivat tilanteessa tehdä?

– Vauvan selittämätön itku on raskasta kaikille. Tärkeintä silloin on varmistaa, että vauvan perustarpeista ja -hoivasta on huolehdittu. Kun vauvan perussairaudet ja allergiat on myös poissuljettu, voi Happiest Baby -menetelmää kokeilla, kertoo kätilötyön lehtori Elina Botha.

Elina kannustaa vanhempia tutustumaan vauvaansa, koska silloin he oppivat tunnistamaan, mitä vauva tarvitsee. Vauva kommunikoi itkullaan ja hänellä on vanhemmilleen montaa sanomaa.

– Jokainen vauva on yksilö ja temperamentiltaan erilainen. Happiest Baby -menetelmässä annetaan hänelle se, mitä hän tarvitsee, kertoo Botha.

Useita rauhoittelutekniikoita yhdistävä menetelmä sisältää viisi vaihetta, jotka toisiaan tukien saavat itkuisen vauvan rauhoittumaan. Menetelmä soveltuu parhaiten kaksiviikkoisesta lähes 3 kuukauden ikäiselle vauvalle.

– Menetelmän oppiminen on taito ja opetteluun kannattaa varata aikaa. Varsinkin isät tuntuvat olevan kiitollisia ohjeista, sillä menetelmän avulla isä voi saada tärkeän roolin vauvanhoidossa. Hän voi parhaimmillaan saada itsevarmuutta isyyteen ja vauvanhoitoon, kertoo Botha.

Halu auttaa vanhempia vie eteenpäin

Elina opettaa TAMKissa muun muassa äitiys- ja naisenhoitotyötä ja rauhoittelumenetelmä on tullut tutuksi opiskelijoille vauvan perushoidon tunneilla. Idea menetelmän kouluttamiseen terveydenhuollon ammattilaisille ja vanhemmille nousi opiskelijoilta.

– Ajattelin, että miksi ei. Tutustuin menetelmään 12 vuotta sitten, käytin sitä aikanaan kätilötyössäni ja koin sen toimivaksi. On hienoa, jos pystyn tässä opettajan työssäni auttamaan vanhempia.

Happiest Baby -menetelmä on lastenlääkäri Harvey Karpin kehittämä ja se on laajasti käytössä Yhdysvalloissa ja muissa Euroopan maissa. Suomessa Elina on ensimmäinen sertifioitu kouluttaja. Koulutukset aloitettiin TAMKissa muutama vuosi sitten. Nyt Elina tekee aiheesta myös väitöskirjatutkimusta. Hän haluaa selvittää, miten menetelmä vaikuttaa vanhemmuuteen.

Elinan Suomenvalloitusmatka on jo hyvällä mallilla, sillä Elina on kouluttanut jo satoja ammattilaisia ja vanhempia. Koulutuksia järjestetään muutaman kuukauden välein TAMKissa ja tilauksesta myös muualla. Elina on kouluttanut myös mm. neuvoloissa ja sairaaloissa.

– Koulutuksessa käyn perusteellisesti ensin teorian läpi ja sen jälkeen harjoitellaan yhdessä. Ryhmiin otetaan sekä vanhempia että ammattilaisia, joiden kokemukset rikastuttavat koulutuksen antia, täsmentää Elina.

Koulutus kestää 4 tuntia ja sen aikana jokainen saa menetelmän haltuunsa ja taidon, jolla rauhoitella itkevä vauva jopa sekunneissa.

Lisätietoa koulutuksesta löytyy TAMK EDUn sivuilta.

Elinan haastattelu Ylellä keväällä 2018

Teksti: Kukka-Maaria Korko