Inigo Flores Ituarte: Digitaalinen valmistus

Julkaistu 10.5.2021
Inigo Flores Ituarte.
Inigo Flores Ituarte on automaatio- ja konetekniikan industry professor tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnassa. Hänen erikoisalaansa on digitaalinen valmistus ja suunnittelu.

Flores Ituarten mukaan teollinen tuotanto suuntautuu yhä enemmän yksilöllisten tuotteiden valmistamiseen pienissä erissä kysynnän mukaan.

− Digitaalinen valmistus ja suunnittelu on elintärkeä osa tätä kehitystä. Se mullistaa tuotteiden ja palveluiden suunnittelun ja optimoinnin, ihmisen ja teknologian välisen vuorovaikutuksen, valmistusjärjestelmien ja tuotantoketjujen rakentumisen ja vaikuttaa koko yhteiskuntaan, Flores Ituarte kertoo.

Flores Ituarten kehittämistyö Tampereen yliopistossa nojaa kolmeen pilariin, joita ovat digitaalinen valmistus ja suunnittelu, fysiikka- ja datapohjainen suunnittelu ja valmistus sekä sosiotekniset näkökulmat, kestävä kehitys ja poikkitieteellisyys.

Flores Ituarten mukaan on tärkeää hallita tuotantoon liittyviä riskejä suunnittelemalla ja valmistamalla tuotteita kysynnän mukaan, jolloin on helpompaa varautua ennakoimattomiin muutoksiin. Teollisuuden ja valmistuksen prosesseissa täytyy jatkossa keskittyä arvon hyödyntämisen sijaan arvon luomiseen ja jakamiseen.

Tulevaisuudessa yhteiskunnat ja tehtaat toimivat hajautettuina virtuaalisina verkostoina, joita yhdistävät lisäarvoa luovat digitaalisen valmistuksen ja suunnittelun palvelut.

− Tulevaisuudessa raaka-aineiden hyödyntämistä, teknistä suunnittelua, valmistusprosesseja ja toimintaketjujen kapasiteettia voidaan valvoa ja optimoida internetin avulla missä vain ja milloin vain, ja näin tukea kestävän kehityksen tavoitteita.

Inigo Flores Ituarten yhteystiedot