FITechin kesän kurssitarjonta on julkaistu – tutustu ja hae!

Julkaistu 6.4.2023
FITechin tulevan kesän kurssien haku on käynnistynyt, ja tarjolla on opiskeltavaa noin 80 kurssin verran. Ensimmäistä kertaa joustavia, omaan tahtiin suoritettavia kursseja on tarjolla enemmän kuin aikataulutettuja kursseja.

Lähes kaikki tulevan kesän FITech-opinnot ovat verkkokursseja ja monia niistä pystyy opiskelemaan täysin omaan tahtiin, mikä helpottaa opiskelun aikatauluttamista muun kesäohjelman oheen.

Kursseja tarjoavat Aalto-yliopisto, LUT-yliopisto, Oulun yliopisto, Tampereen yliopisto, Turun yliopisto, Vaasan yliopisto sekä Åbo Akademi. Lisäksi Helsingin ja Jyväskylän yliopistot tarjoavat 5G-aiheisia opintoja.

Tutustu Tampereen yliopiston kesän FITech -kursseihin

Tutustu kaikkiin kesän kursseihin FITechin verkkosivuilla

Viimeinen vuosi opiskella ICT-kursseja maksuttomasti

FITechin tarjoamat ICT-kurssit ovat vuosien aikana olleet erittäin suosittuja. Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämän hankerahoituksen ansiosta kurssit ovat olleet muiden FITech-kurssien tavoin maksuttomia. Rahoituskausi päättyy vuoden 2023 lopussa, mikä tarkoittaa, että kurssit ovat nykymuotoisina maksuttomia enää tämän vuoden ajan.

Jos siis haluat oppia lisää esimerkiksi ohjelmoinnista, kyberturvallisuudesta tai koneoppimisesta, nyt on hyvä hetki tutustua FITechin maksuttomaan kurssitarjontaan ja valita kesätekemiseksi uuden oppimista.

FITechin syksyn kurssien haku käynnistyy 1.6.2023, joten syksyllä tarjoutuu vielä yksi mahdollisuus opiskella ICT-kursseja maksuttomasti.

Uutta FITechissä: vetytalouden koulutusohjelma

FITechissä on käynnistynyt FITech Hydrogen -koulutusohjelma, jossa Tampereen yliopisto on mukana. Se koostuu useammasta moduulista, joiden teemat ja sisällöt on suunniteltu yhteistyössä Suomen Vetyklusterin kanssa. Koulutusohjelma toteutetaan kokonaan verkossa ja se on mahdollista suorittaa työn ohella. Tampereen yliopiston vastuulla on Polttokennot, liikkuvat työkoneet, liikenne ja vetyverkot -niminen 5 opintopisteen kurssi, joka käynnistyy huhtikuussa 2023. Sen teemoja ovat:

• polttokennojen perusteet
  • liikkuvien työkoneiden sähköistys vedyn ja muiden energialähteiden avulla
  • vety ja sähköiset polttoaineet tieliikenteen, merenkulun ja lentoliikenteen sovelluksissa
  • turvallisuuskysymykset vedyn kuljetuksessa ja käytössä
  • vetyverkkojen perusteet.

Tämän lisäksi tulossa on englanninkielinen Geopolitics of Hydrogen -niminen verkkokurssi, joka julkaistaan syksyllä 2023.