Eurooppalaista tuotantoteollisuuden huippuosaamista ZDMP Industry 4.0 Platformin avulla

Julkaistu 23.4.2019
ZDMO
Alkuvuodesta käynnistyneessä, neljän vuoden Zero Defects Manufacturing Platform -hankkeessa kehitetään sovelluksia, jotka mahdollistavat eurooppalaisen nollavirhetuotannon huippuosaamisen teollisuuden prosesseissa ja tuotteissa. Mukana olevat 30 yritystä ja Euroopan komissio ovat investoineet hankkeeseen 19 miljoonaa euroa.

Tuotantoteollisuus käy nykyään läpi merkittävää muutosta, jota kutsutaan Industry 4.0:ksi. Sen ovat mahdollistaneet koko tuotantoprosessiketjuun levinneet uudet digitaaliset ratkaisut. Zero Defects Manufacturing Platform (nollavirhetuotantoalusta) on digitaalinen tuotantoalusta, jonka tarkoitus on kehittää nollavirhetuotantoa ja toisiinsa yhteydessä olevia älytehtaita. Projektin tavoitteena on edistää korkealaatuisten teollisuustuotteiden valmistamista Euroopassa.

– Aivan kuin puhelimista kehittyi älypuhelimia, Zero Defects Manufacturing Platform, ZDMP tekee tehtaista älytehtaita ja nollavirhetuotantotehtaita. (Smart Zero Defect factory), ZDMP-konsortion johtaja Stuart Campbell vertaa.

– ZDMP varmistaa, että eurooppalainen tuotantoteollisuus säilyy kilpailukykyisenä ja pitää johtavan asemansa tuottamalla laadukkaita tuotteita edullisin kustannuksin tehokkaimmalla mahdollisella tavalla, Campbell jatkaa

Tampereen yliopisto on yksi ZDMP:n partneriyliopistoista. Professori Jose Luis Martinez Lastra tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnasta painottaa tekoälyn ja data-analytiikkasovellusten tärkeää roolia tulevaisuuden tuotantoteollisuudessa (Industry 4.0).

– Tampereen yliopisto osallistuu ZDMP-projektiin tukemalla tuotantoalustan arkkitehtuurin muodostamista, hajautetun ja autonomisen tietojenkäsittelyn strategian määritystä sekä osallistumalla projektin SDK:n luomiseen, professori Lastra kertoo.

Professori Lastra on mukana Tampereen yliopiston FAST-Labissa jonka tutkimusalueita ovat tehdasautomaatio, teollisuuden informatiikka, teollisuuden cyberfyysiset järjestelmät, robotiikka ja tekoäly.

– Tutkimuksemme tärkeimpiä sovellusalueita ovat tehdasautomaatio, terveydenhuollon automaatio ja älykäs liikkuminen. Ne luovat tulevaisuuden älykkäitä tehtaita, älykästä terveydenhuoltoa ja älykkäitä kaupunkeja, Lastra sanoo.

ZDMP-hankkeessa kehitettävää tuotantoalustaa voidaan hyödyntää muun muassa autoteollisuudessa, konetyökaluissa, elektroniikassa ja rakentamisessa. Yritysten välinen tiivistetty yhteistyö vähentää tuotteiden ja prosessien virheitä eri toimitusketjuissa. Projektissa keskitytään sekä tuotantoprosessin että tuotteen laatua koskeviin moduuleihin, joita sovelletaan tuotantoa edeltäviin, tuotannon aikaisiin ja tuotannon jälkeisiin laatukysymyksiin, varmistaen valmistajien edellytykset nollavirhetuotantoon. Hanketta rahoittavat organisaatiot tukevat tätä 3,2 miljoonalla eurolla.

Hanke yhdistää kaupalliseen standardiin pohjautuvan huipputekniikan lähestymistapoja avoimeen lähdekoodiin perustuviin ohjelmistoihin, joita kehitetään avoimesti. Projektissa keskitytään tuotantoa ja tuotannon laatua koskeviin moduuleihin sekä tuotantoa edeltäviin, tuotannon aikaisiin ja tuotannon jälkeisiin laatukysymyksiin.

Projektia koordinoi tutkimuskeskus UNINOVA ja sitä konseptoi ja johtaa Information Catalyst (ICE). Näiden lisäksi johtavia kumppaneita ovat Ford, Continental, Software AG, Mondragon Assembly, HSD, FIDIA, Formplast, Consugal, PT Mills, Flexeflina, CEI, AlfaTest, Ceteck, Video Systems, Ascora, Profactor, Softeco, Etxe-Tar, Ikerlan, ITI, ja Rooter. Yrityksiä auttavat Valencian ammattikorkeakoulu, Tampereen ja Southamptonin yliopistot sekä saksalainen standardisointiorganisaatio DIN. Martinrea Honselin, Sivecon ja ALONGin odotetaan piakkoin liittyvän konsortioon. ZDMP on tutkimus- ja kehittämisaloite, joka syntyi vastauksena Euroopan komission H2020-rahoitushakuun. Teollisuus 4.0:n ja tulevaisuuden tehtaisiin liittyville toimijoille avustussopimukseen 825631 liittyen. Tutustu  Zero Defects Manufacturing Platform -hankkeeseen sekä sen partnereihin ja rahoittajiin www.zdmp.eu.

Lisätiedot: professori Jose Luis Martinez Lastra, puh. 0407794748, jose.martinezlastra [at] tuni.fi

info [at] zdmp.eu (info[at]zdmp[dot]eu)
www.zdmp.eu