
Väitöskirjassaan Emilia Luukka tutki lukion englannin opetuksessa esiintyviä kirjallisuuskäsityksiä ja sitä, millaisia arvoja kirjallisuuteen liitetään. Luukkaa kiinnosti, tulisiko kirjallisuuden roolia kielikasvatuksessa arvioida uudelleen.
Luukan tutkimusaineisto koostui lukion englannin opettajille kohdennetusta kyselystä, opettajien ja oppikirjailijoiden haastatteluista sekä oppikirja-analyysistä. Oppikirja-analyysiä varten Luukka laati oman viitekehyksen. Aineistoja hän analysoi erilaisin laadullisen tutkimuksen menetelmin.
Kirjallisuuteen liitetyt merkitykset ilmentyivät tutkimuksen mukaan sekä valituissa teksteissä että niiden käyttötavoissa ja -tarkoituksissa. Luukka havaitsi, että opettajat ja oppikirjailijat arvostivat kirjallisuutta väkevänä kielikasvatuksen moniottelijana, joka laajentuneen tekstikäsityksen myötä ulottuu kauas kansiin painettujen tekstien yli.
– Kirjallisuuskäsityksiä viestitään sanoin, kuvin ja teoin. Kirjallisuuden roolia kielikasvatuksessa tulisikin arvioida säännöllisesti, sillä se, mitä, miten ja miksi luetaan, sisältää aina kannanoton siitä, mikä on hyvää ja vaalimisen arvoista paitsi valituissa teksteissä myös ihmisyydessä laajemmin, Luukka sanoo.
Kirjallisuuskäsitys yhdeksi kielikasvatuksen keskeiseksi käsitteeksi
Luukka kertoo, että kielikasvatuksessa on keskeistä osata sanoittaa omia ihmis-, kieli-, kulttuuri- ja oppimiskäsityksiään.
– Väitän, että yhtä tärkeää on sanoittaa kirjallisuuskäsitystään, sillä käsitykset ohjaavat pedagogista päätöksentekoa. Siksi kouluissa, opettajankoulutuksessa, opetussuunnitelmatyössä ja koulutuspoliittisessa päätöksenteossa tulisi avata vallitsevia käsityksiä. Keskustellessa käsitteet ja niihin liittyvät arvovalinnat kirkastuvat, Luukka pohtii.
Luukan kuusihenkisen perheen arjessa keskustelu valintojen arvolatautuneisuudesta on läsnä päivittäin. Kuluneena kesänä perhe muutti Tampereelta Kemiönsaareen, jossa luonto, kiireettömyys ja väljyys antavat tilaa keskittymiselle, oppimiselle ja käsin tekemiselle.
Väitöstilaisuus perjantaina 7. marraskuuta
FM Emilia Luukan vieraiden kielten kielikasvatuksen alaan kuuluva väitöskirja Literature in Finnish General Upper Secondary English as a Foreign Language Education: Value-laden conceptions as guiding principles of pedagogical practice tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa perjantaina 7.11.2025 kello 13 keskustakampuksella, Päätalon salissa D10b (Kalevantie 5, Tampere). Vastaväittäjänä toimii professori Amos Paran University College London (UCL) -yliopistosta Isosta-Britanniasta. Kustoksena toimii dosentti Markku Salmela informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta Tampereen yliopistosta.
Tutustu väitöskirjaan.
Seuraa väitöstilaisuutta etäyhteydellä.
