
Projektioppiminen ja ilmiöoppiminen ovat olleet pinnalla perusopetuksessa erityisesti nykyisen vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteiden julkaisusta lähtien. Opetussuunnitelman perusteet vaativat sisällyttämään vähintään yhden monialaisen oppimiskokonaisuuden jokaiseen lukuvuoteen. Projektioppimisella tarkoitetaan opetusmenetelmää, jossa keskiössä on jokin projekti. Projektit pohjautuvat usein oppilaiden arkeen tai tulevaan työelämään.
Diplomi-insinööri Elina Viron väitöskirja keskittyy tarkastelemaan matematiikan opetukseen sidottua projektioppimista: asetettuja tavoitteita, matemaattisia sisältöjä sekä toteutusta. Mixed methods -menetelmällä toteutettu tutkimus yhdistelee neljän kyselytutkimuksen ja neljän tapaustutkimuksen kautta vuosina 2016–2018 suomalaisesta perusopetuksesta kerättyjä aineistoja.
Projektioppiminen motivoi, mutta vaatii huolellista suunnittelua
Projektioppiminen opetusmenetelmänä on tutkimuksen mukaan yhdistettävissä mihin tahansa yläkoulun matematiikan sisältöalueeseen. Oppimisen arviointi on kuitenkin haasteellista.
Opettajat kokevat projektioppimisen usein motivoivaksi ja innostavaksi, mutta sen toteutus vaatii huolellista organisointia, aikataulutusta ja yhteistyötä. Keskeisiä onnistumisen edellytyksiä ovat koulun johdon tarjoamat resurssit, kollegiaalinen tuki sekä valmiit projekti-ideat. Opintokäyntien suunnittelussa korostuu yhteistyö yritysten kanssa, oppilaiden aktiivinen rooli vierailulla ja vierailun sisällön kytkeytyminen opetukseen.
Väitöstutkimus tuo esiin projektioppimisen mahdollisuuksia ja haasteita matematiikan opetuksessa sekä tarjoaa arvokasta tietoa opettajille, koulun johdolle ja opetuksen kehittäjille.
Lappeenrannasta kotoisin oleva Elina Viro asuu Tampereella ja työskentelee yläkoulun matemaattisten aineiden lehtorina Kangasalla.
Väitöstilaisuus maanantaina 5. tammikuuta
Diplomi-insinööri Elina Viron matematiikan pedagogiikan alaan kuuluva väitöskirja Projektioppimisen hyödyntäminen yläkoulun matematiikan opetuksen kontekstissa tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa maanantaina 05.01.2026 kello 12 Hervannan kampuksella, Rakennustalon auditoriossa RG202 (Korkeakoulunkatu 5, Tampere). Vastaväittäjänä toimii dosentti Lasse Eronen Itä-Suomen yliopistosta. Kustoksena toimii vanhempi yliopistolehtori Simo Ali-Löytty informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta Tampereen yliopistosta.
