Big in Japan: Finest Sounds -hanke avitti suomalaisen ja virolaisen musiikin vientiä Japanin markkinoille

Julkaistu 27.5.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Finest Sounds
Keväällä päättynyt suomalais-virolainen yhteistyöhanke Finest Sounds avasi pohjoisen musiikintekijöille, muusikoille ja yrityksille ovia Japaniin musiikkimarkkinoille. Kaksivuotisen hankkeen aikana luotujen suhteiden myötä maailman toiseksi isoin markkina-alue on nyt entistä paremmin myös Suomen musiikkialan saavutettavissa.

Finest Soundsin toteuttamisessa oli mukana joukko korkeakouluopiskelijoita ja opettajia Suomesta ja Virosta. Mukana olivat Tampereen ammattikorkeakoulu, Humanistinen ammattikorkeakoulu sekä Tallinnan yliopiston Baltic Film School. TAMKin kansainvälisen Media and Arts -koulutuksen koulutuspäällikkö ja hankkeen projektipäällikkö Timo Kivikangas on tyytyväinen hankkeen antiin myös koulutuksellisesta näkökulmasta. Korkeakoulujen opiskelijat toteuttivat yhteisiä demotuotantoprojekteja onnistuneesti eri musiikkialan yritysten kanssa.

– Hankkeen myötä on saatu siirrettyä Japanin vientiosaamista ja tarvittavia kontakteja laajasti uusille toimijoille, ja valmiudet vientitoimiin ovat paremmat kuin koskaan. Japani-osaamisen ja kontaktien lisääntyminen näin ison joukon kesken auttaa tulevaisuudessa monen artistin ja yrityksen vientiponnisteluissa, Kivikangas ennustaa.

Hanke vei suomalaisia ja virolaisia musiikkialan toimijoita lähemmäs paitsi Japanin markkinoita myös toisiaan. Sekä Music Finland että Music Estonia aikovat panostaa Japanin vientiin myös jatkossa. Kaiken kaikkiaan hankkeeseen osallistui 28 suomalaista artistia (ja 10 virolaista), 35 suomalaista musiikkialan yritystä (ja 15 virolaista) sekä 18 muuta suomalaista yritystä (ja 14 virolaista).

Finest Sounds -hanke on esitelty tiivistetysti Musiikki & Media -blogissa

Lukuisten tapahtumien ja tapaamisten pohjalta hanke tuotti opaskirjan, Finest Sounds Guidebook of Japan

Kuva: Jenna Ylikoski