Arkkitehtiopiskelijoiden kandidaatintyö- ja diplomityöpalkinnot

Julkaistu 16.11.2020
BEN inked palkinto
Tampereen yliopiston arkkitehtuurin yksikön lukuvuoden 2019-20 kandidaatintyö- ja diplomityöpalkinnot jaettiin 13.11.20 järjestetyssä etätilaisuudessa. Arkkitehtuurin kandidaatintyöpalkinto myönnetään vuosittain laadukkaan kandityön tekijälle esimerkillisestä työskentelyprosessista. Palkintoa jaettaessa arvioidaan työn määrätietoista kehittymästä, järkevää tehtävänrajausta ja ajankäyttöä sekä aktiivista ja rakentavaa seminaariosallistumista.

Kuuden opettajan muodostama raati päätyi tänä vuonna palkitsemaan viisi kandidaatintyötä, jotka kaikki täyttävät erinomaisesti edellä mainitut vaatimukset. Palkinnon saajat ja heidän aiheensa ovat seuraavat:

Sara Annala: Kalevan kirkon ajattomuus: Kalevan kirkon ajaton kirkkoarkkitehtuuri muuttuvassa yhteiskunnassa

Henriikka Isopahkala: Sun ja mun puisto: Risteävät intressit Eteläpuiston suunnittelussa 2010-luvulla

Eevi Lindroth: Puurakentaminen viihtyisyyden näkökulmasta

Essi Nisonen: Kenen kaksio? – Case-analyysi tamperelaisten uudiskaksioiden sosiaalisesta kestävyydestä

Teemu Parviainen: Tehtaanpiippujen Tampere: tehtaanpiiput kaupunkikuvassa

Arkkitehtuurin diplomityöpalkinto myönnetään vuosittain arvosanan 5 saaneelle diplomityölle. Lukuvuonna 2019-20 näitä töitä oli kuusi kappaletta, joista Rakennetun ympäristön tiedekunnan dekaani Antti Lönnqvist valitsi palkinnon saajaksi Eelis Leinon diplomityön ”Energiaviisasta arkkitehtuuria: Arkkitehtisuunnittelun opas rakennusten energiankulutuksen vähentämistä varten”.

BEN - eelis leino

Lönnqvistin mukaan Leinon työssä tartutaan konkreettisella otteella ajankohtaiseen ja tärkeään ilmastonmuutoshaasteeseen. Työn tulokset ovat laajasti hyödynnettävissä, koska siinä kehitetyn Suomen ilmastoon soveltuvan arkkitehtisuunnittelun oppaan avulla arkkitehdit voivat vähentää̈ suunnittelemiensa rakennusten kokonaisenergiankulutusta. Diplomityön ykköstarkastajana toimi apulaisprofessori Markku Karjalainen ja toisena tarkastajana professori Juha Vinha.

Palkintotilaisuuden yhteistyökumppanina oli tänä vuonna WSP Finland. Tilaisuuteen osallistui WSP:n arkkitehti Eija-Riitta Miettinen, joka on itsekin Tampereen yliopiston kasvatti. Hän tervehti arkkitehtiopiskelijoita sanomalla: ”Laadukas arkkitehtuuri ja ansioitunut kaupunkisuunnittelu ammentaa menneisyydestä ja suuntaa tulevaisuuteen. Paljon onnea palkituille sekä kaikille kandi- ja diplomityönsä tehneille”.

Teksti:Juho Rajaniemi
Kuva: Eelis Leino