Arkkitehtiopiskelijat visioivat yliopiston Keskustakampuksen kehittämistä

Tampereen korkeakouluyhteisö
Arkkitehtiopiskelijoiden näyttely Päätalon aulassa tammikuussa 2020
Kuvan suunnittelu ja toteutus: Jonna Miettinen
Arkkitehtiopiskelijoiden visioita Tampereen yliopiston keskustakampuksesta on koottu näyttelyksi yliopiston Päätalon sisääntuloaulaan.

Kampuskehityksen kutsumassa näyttelyssä on esillä opiskelijatöitä, joissa tutkitaan tilojen ja toimintojen suhdetta oppimisen, tietotyön ja hybridiympäristöjen näkökulmasta Keskustakampuksella ja sen ympäristössä.

Julkisen rakentamisen kurssin tavoitteena oli syventää ymmärrystä käyttäjän ja ympäristön vuorovaikutuksesta sekä suunnitella kontekstistaan ponnistavia uusia rakennuksia. Tarkoituksena on elävöittää olemassa olevaa ympäristöä, tarkastella kriittisesti alueen luonnetta ja tuoda alueelle tueksi oppimisen ja työnteon tiloja.

Tampere ja monet muut eurooppalaiset keskikokoiset kaupungit joutuvat määrittämään uudelleen identiteettiään taloudellisten ja demografisten muutosten äärellä. Lisäksi globaali kehitys muun muassa mobiiliteknologiassa on vaikuttanut tapaan käyttää fyysisiä ympäristöjä. Tulevaisuuteen vastaavassa kestävässä rakentamisessa on yhä tärkeämpää ymmärtää urbaanin ympäristön historiallisia kerrostumia ja sitä, kuinka ihmiset käyttävät, kokevat ja muistavat ympäristönsä.

Kurssin ohjaajina toimivat yliopisto-opettaja Jenni Poutanen, arkkitehti Maria Ahokas ja arkkitehti Antti Moisala

– Kampuskehityksessä tunnistamme opiskelijoissa huikean potentiaalin osana meneillään olevaa Tampereen korkeakouluyhteisön kampusten kehittämistyötä, kertoo kampuskehitysjohtaja Satu Hyökki.

– Näyttelyssä voidaan nähdä mielenkiintoisia nostoja Keskustakampuksen alueen uudistamisesta ja elävöittämisestä. Esillä olevat opiskelijavisiot edistävät vuoropuhelua kampusten tilallisessa ja toiminnallisessa kehittämisessä.

Kampuskehityshanke on yksi Tampereen Yliopiston strategisista 5-vuotisista hankkeista. Sen tavoitteena on kehittää Tampereen korkeakouluyhteisön kampuskokonaisuutta ja luoda yhteisölle parhaat kampusympäristöt opiskella, työskennellä, tutkia, kohdata, olla vuorovaikutuksessa, viihtyä ja kokea uutta.

Näyttely on yleisölle avoin ja saavutettavissa Keskustakampuksen aukioloaikoina 13.1.–31.1.2020.

Lisätietoja: kampuskehitys [at] tuni.fi