Älykkään kaupunkikehittämisen koordinaatiomalli näyttää tietä yhteistyölle

Julkaistu 18.6.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
Smart City Lab
Smart City Lab kokoaa yhteen Smart City -hankkeiden osaamisen ja osaajat.

Tampereen kaupungin luotsaaman Smart Tampere -kehitysprojektin ja pirkanmaalaisten Smart City -projektien yhteistyötä ja näkyvyyttä vahvistamaan on kehitetty tutkimuksen ja koulutuksen koordinaatiomalli, Smart City Lab. Koordinaatiomallin tehtävänä on koota yhteen Smart City -teeman eri toimijoita ja yrityksiä.

Tarve koordinaatiomallille syntyi, kun huomattiin, että korkeakouluyhteisö on useissa Smart City -hankkeissa mukana, mutta kokonaiskuva Smart City -teemojen puitteissa tehtävästä työstä ja toimijoista puuttuu.

Tampereen korkeakouluyhteisössä oleva tutkimus- ja koulutusosaaminen haluttiin hyödyntää osana kaupunkikehittämistä.

Korkeakouluyhteisössä oleva tieto, tutkimus ja osaaminen suunnattiin Smart Tampere -teemojen kehittämiseen. Tämä mahdollisti yhteiset kehitys-koulutus ja tutkimushankkeet Tampereen kaupungin, korkeakouluyhteisön ja yritysten välillä, Petri Pohjola, TAMKin osahankkeen projektipäällikkö kertoo.

Mallia on testattu ja uusia suunnitelmia viritellään

Smart City Labin tehtävänä oli tunnistaa ja rakentaa tavoitteellisesti yhteyksiä Tampere Smart City -teemoihin kytkeytyvän tutkimus- ja koulutusverkoston rakentamiseksi.

Onnistuimme rakentamaan intensiivisellä työskentelyllä toteuttamiskelpoisen koordinaatiomallin, jota on koeponnistettu esittelemällä se yli 20 kertaa eri vierailijaryhmille Japanista, Kiinasta, Venäjältä, Ruotsista, Norjasta ja Suomesta. Olemme saaneet erittäin hyvää palautetta yksinkertaisesta toteutuksesta, Kai Hämäläinen, Smart City Labin projektipäällikkö kertoo.

Smart City on megatrendi maailmalla ja useita isoja kaupunkikehitysprojekteja on käynnissä eri puolilla maailmaa.

Tampereen kokoisella kaupungilla on paremmat mahdollisuudet kehittää älykkäitä kaupunkiratkaisuja, kuin esimerkiksi miljoonakaupungilla, toteaa Pohjola.

Nyt rakennettu organisatorinen koordinaatiomalli on ainutlaatuinen, sillä muualla ei ole rakennettu vastaavaa. Koordinaatiomallin suunnittelun aikana päästiin jo kuulemaan, mitä toimijat odottavat Smart City -teemalta ja mihin suuntaan sitä viedään.

Jatkotehtävänä on saada rakennettu koordinaatiomalli toimimaan käytännössä nimeämällä korkeakouluyhteisöstä koordinaattorit Smart Tampereen yhdeksälle teemalle. Pohdimme myös, voisiko tästä jatkokehittää kaupunkikehittämisen 6Aika-hankkeen, Hämäläinen täsmentää.

Smart City Lab on poikinut myös uusia hankeavauksia.

Olemme onnistuneet tekemään jo kaksi spinoff-hanketta, joista toinen nimeltään ”Älypysäkki”, ja joka tämän hetken arvion mukaan käynnistyy syyskuussa. Koordinaatiomalli voisi olla mahdollinen työkalu syventämään kaupungin ja korkeakouluyhteisön välistä yhteistyötä, kuvailee Hämäläinen.

Pidemmällä aikavälillä Tampereen korkeakouluyhteisön Smart City Lab toimii erilaisia toimijoita, sekä organisaatioita että ihmisiä, yhdistävänä väylänä ja alustana Tampereen älykkään kaupunkikehittämisen tutkimuksen ja koulutuksen edistämiseksi.

Smart City Lab

Projektipäällikkö Kai Hämäläinen, Tampereen yliopisto, p. 050 3187 697, kai.hamalainen [at] tuni.fi (kai[dot]hamalainen[at]tuni[dot]fi)

TAMKin osaprojektipäällikkö, Petri Pohjola, p. 050 5927 460, petri.pohjola [at] tuni.fi

Teksti: Kukka-Maaria Korko