Aineistopalkinto 2022 Hyvinvointi ja eriarvoisuus Suomessa 2020 -tutkijaryhmälle

Julkaistu 25.10.2022
viitekuvassa kerrostaloa ja liikennemerkki
Tietoarkisto on myöntänyt vuoden 2022 Aineistopalkinnon Hyvinvointi ja eriarvoisuus Suomessa 2020 -aineiston tuottaneelle tutkijaryhmälle. Tietoarkistoon tallennettua tutkimusaineistoa on hyödynnetty ja hyödynnetään parhaillaan monipuolisesti sekä tutkimuksessa, opetuksessa että opintoihin liittyvissä harjoitustöissä ja opinnäytteissä.

Aineisto on selkeä kokonaisuus, jonka tutkijat ovat koonneet, dokumentoineet ja raportoineet johdonmukaisesti ja vertailevan jatkokäytön mahdollistaen. Koko Hyvinvointi ja eriarvoisuus -aineistosarja on tallennettu Tietoarkistoon ja se on saatavissa tutkimus-, opetus- ja opiskelukäyttöön.

Vuoden 2020 aineiston tutkimusryhmän muodostavat Sakari Kainulainen (Diakonia-ammattikorkeakoulu), Antti Kouvo (Itä-Suomen yliopisto), Pietari Kujala (Turun yliopisto), Mikko Niemelä (Turun yliopisto) ja Juho Saari (Tampereen yliopisto).

Aineisto jatkaa ja täydentää vuosina 2012, 2016 ja 2017–2018 kerättyjä aineistoja. Samojen kysymysten toistuminen eri keruissa mahdollistaa ajallisen vertailtavuuden.

Kyselyissä on kartoitettu suomalaisten hyvinvointia sekä kokemuksia ja näkemyksiä eriarvoisuudesta. Aihetta selvitetään erilaisilla hyvinvointia, mielialaa, yhteiskunnallista asemaa, turvallisuutta ja taloudellista tilannetta koskevilla kysymyksillä ja väittämillä.

Aineistopalkinto myönnettiin Tietoarkisto-seminaarissa Tampereella 25.10.2022. Palkinto on jaettu vuodesta 2014 asti. Se voidaan myöntää huomionosoituksena henkilölle, tutkimusryhmälle tai organisaatiolle, joka on osoittanut esimerkillistä aineistonhallintaa ja tutkimusaineiston koko elinkaaren huomioimista aineistonkeruun suunnittelussa sekä aineiston keräämisessä, organisoinnissa ja arkistoinnissa.

•    Hyvinvointi ja eriarvoisuus Suomessa 2020 -aineisto
•    Hyvinvointi ja eriarvoisuus Suomessa -aineistosarja