50-vuotias Tapri tutkii positiivisia rauhanprosesseja

Julkaistu 14.11.2019
karttapallo
Kansainväliset konfliktit ovat viime vuosina muuttuneet uhriluvuilla mitaten entistäkin väkivaltaisemmiksi. Sota- ja väkivaltauutiset kätkevät alleen myönteiset kehityskulut, jotka etenevät kriisipesäkkeissä eri puolilla maailmaa.

– Jatkuvasti on käynnissä monta rauhanprosessia. Ne pysyvät piilossa, koska niistä ei aina haluta puhua. On valtavirtaa ja on myös pieniä puroja, paikallisia kehityskulkuja, joista tiedotusvälineet eivät ole kiinnostuneita. Positiivista kehitystä on koko ajan, mutta se ei nouse esiin, sanoo Tampereen yliopiston Rauhan- ja konfliktintutkimuskeskuksen Taprin tutkimusjohtaja, professori Tarja Väyrynen.

Positiivisia rauhanprosesseja tutkitaan Taprissa, joka juhlii tänä vuonna 50-vuotista taivaltaan. Tapri perustettiin joulukuussa 1969, ja sen toiminta alkoi seuraavana vuonna. Tapri toimi ensimmäiset 25 vuotta itsenäisenä tutkimuslaitoksena, ja vuonna 1994 se siirtyi osaksi Tampereen yliopistoa.

Puolessa vuosisadassa Taprista on tullut yksi johtavista rauhantutkimuskeskuksista, joka houkuttelee tutkijoita ympäri maailman Tampereelle. Tapri tarjoaa myös tutkintoon johtavaa maisteri- ja tohtoritason opetusta rauhantutkimuksen alalla ainoana Suomessa. Taprin 50-vuotisjuhlaseminaarin pääpuhujaksi maanantaina 18.11. on tulossa presidentti Tarja Halonen.

Tapri on tutkinut muun muassa kansalaisjärjestöjen roolia maailman kriisipesäkkeissä ja rauhanprosesseissa, kuten Burundissa ja Kolumbiassa. Tampereella on tutkittu myös Kaukasuksen konflikteja ja alueen paikallisia rauhanvälittäjiä.

– Rauhankysymykset ovat usein kulttuurisidonnaisia asioita. Kansainväliset organisaatiot pystyvät tuottamaan suuren raamin rauhanprosessille, mutta paljon kuitenkin tapahtuu paikallisesti, Väyrynen toteaa.

Taprin viime vuosien uusiin tutkimusteemoihin kuuluvat sukupuoli ja naisten asema sodassa sekä muuttoliikkeet. Parhaillaan kehitetään ympäristökonfliktien tutkimusta.

Juhlaseminaarin 18.11. ohjelma:

Rauhan- ja konfliktintutkimuskeskus TAPRI