2.12.2021 Yaa Gyasi: Maa ja taivas

Julkaistu 2.12.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
Yaa Gyasi: Maa ja taivas
Kirjailija & Teos: Yaa Gyasi: Maa ja taivas Alkuteos: Transcendent kingdom ISBN: 978-951-1-36638-6 Kustantaja: Otava Kuva: Otava / Michael-Lionstar
Romaani neurotieteistä ja addiktiotutkimuksesta. Kyllä. Pohdintaa uskosta ja epäuskosta. Sitäkin. Kuvaus afrikkalaistaustaisesta maahanmuuttajaperheestä ja sen lahjakkaasta tyttärestä. Ehdottomasti.

Gifty tutkii väitöskirjaansa varten Stanfordin yliopiston laboratoriossa riippuvuuksien kehittymistä koe-eläimillään hiirillä. Hän on jo julkaissut artikkeleita hyvissä tiedejournaaleissa. Riippuvuuksien kehittyminen ja niistä irti pääseminen kiinnostaa häntä myös henkilökohtaisesti.

Käy ilmi, että hänen rakas isoveljensä Nana (Buzz) on kuollut heroiinin yliannokseen. Lupaava urheilija oli jäänyt opioidikoukkuun jalkavammasta toipuessaan. Nanan kuolema muutti ghanalaisen maahanmuuttajaperheen elämän. Eipä silti, että heillä olisi aikaisemminkaan ollut liian helppoa afrikkalaisina Alabamassa. Isä oli jo luovuttanut ja palannut Ghanaan. Äiti elätti perhettä siivoustöillä.

Kirjailija Yaa Gyasi (s. 1989) on ghanalainen maahanmuuttaja kuten päähenkilönsä Gifty. Yaa Gyasi kirjoittaa uskottavasti neurobiologiasta ja Giftyn hiirikokeista, vaikka tietenkään en voi maallikkona arvioida kuinka todenmukaisesti. Jälkisanoissa kiitetään oikeaa Stanfordin yliopiston neurobiologian tutkijaa Christina Kimiä, joten uskon että faktat ovat kohdallaan.

Itseäni kiinnostava teema on Giftyn ja hänen perheensä suhde uskoon. He käyvät aktiivisesti karismaattisessa paikallisseurakunnassa. Itse asiassa First Assembly of God Church on varsinkin Giftyn äidille kuin toinen koti, kunnes Nanan kuoleman jälkeen äiti masentuu ja pettyy Jumalaan ja seurakuntaan. Gifty pettyy myös, mutta hän pohtii edelleen suhdettaan Jumalaan, jopa kyynisten yliopistokaveriensa seurassa. Suomalainen kaunokirjallisuus ei nykyisin osaa käsitellä uskoa ja uskomista näin luontevasti.

Yaa Gyasilta on aikaisemmin julkaistu suomeksi romaani Matkalla kotiin. Se kertoo vuosisatoja kattavan tarinan orjakaupasta ja sen seurauksista afrikkalaisten naisten näkökulmasta. Kirjassa seurataan sekä niitä saman perheen jäseniä, jotka jäivät Afrikkaan, että niitä, jotka laivattiin Amerikkaan.

Teksti: Eija Poteri, tietoasiantuntija.

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta