12.12.2022 Mikko Manka: Interrail-muistoja

Julkaistu 12.12.2022
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kirjailija & Teos: Mikko Manka: Interrail-muistoja ISBN: 9789518581409 Kustantaja: SKS Kirjat, 2022. Kuva: SKS / © Mikko Mankan arkisto
Vuonna 1972 sai interrail-lipulla matkustaa enimmäistä kertaa junalla 30 päivää Euroopassa. Aluksi lippuja myytiin vain alle 21-vuotiaille. Tänään reilata voi lähes kaikkialla Euroopassa ja se on nykyään kaikenikäisten suosiossa. Tampereen yliopiston matkailun tutkija Mikko Manka on koonnut interrailaajien matkakertomukset ja muistot ensimmäistä kertaa yksiin kansiin.

Tämän vuoden alussa julkaistiin Mikko Mankan kirja Interrail-muistoja, kun interrail-lippu täytti 50 vuotta. Alun perin kokeiluksi tarkoitettu interrail-lippu saavutti suuren suosion nuorten matkustajien keskuudessa ja vakiinnutti paikkansa edullisena ja joustavana tapana tutustua eri maihin ja kulttuureihin. Kirjassa etsitään vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin: Minkälaista oli matkustaa 50 vuotta sitten junalla ympäri Eurooppaa? Miten matkasuunnitelma tehtiin ilman internetiä ja mikä rooli kirjastoilla oli tiedon etsijöille? Minkälaisia varusteita matkaajat ottivat mukaansa? Minkälaista oli matkustaa ilman maksukortteja, yhteisvaluuttaa ja kännyköitä? Mitä matkalla syötiin ja minkälaisia olivat yöpymispaikat?

Kirja jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa Manka tarkastelee interrailin historiaa ja kehitystä. Suomi on ollut mukana alusta asti yhteisessä lippujärjestelmässä. Toisessa osassa pääsevät ääneen reilaajat, jotka ottivat rinkan selkäänsä ja suuntasivat kohti Eurooppaa. Mankalla on ollut käytössään laaja haastattelu- ja muisteluaineisto. Erityisesti 70- ja 80-luvuilla suomalaiset nuoret olivat aktiivisia interrailaajia. Kolmannessa osassa pohditaan interrailin merkitystä.

Kirjassa Manka tarkastelee interrailausta kolmesta näkökulmasta. Ensinnäkin interrail merkitsi lomamatkaa, vapauden tunnetta, seikkailua, irtiottoa arjesta ja toisten nuorten kohtaamista. Se koettiin myös matkaksi omaan itseen. Toisena näkökulmana Manka nostaa kirjassa esiin yhteiskunnallisen ulottuvuuden, joka liittyy matkustamiseen. Nuoret interrailaajat uskoivat esimerkiksi maailmanrauhan säilyttämisen helpottuvan, kun ihmisille tarjotaan mahdollisuus tutustua eri maihin ja kulttuureihin. Kolmas näkökulma on oppiminen ja hyöty. Nuoret kokivat interrailin avartaneen heidän maailmankuvaansa ja auttaneen myöhemmin esimerkiksi opiskeluissa ja työelämässä. Nuoret kokivat saaneensa itseluottamusta, rohkeutta ja taitoa selviytyä erilaisissa olosuhteissa.

Suosittelen kirjaa kaikille, jotka haluavat muistella menneitä matkoja tai jotka hakevat ideoita ja inspiraatiota tuleviin seikkailuihin.

Kirja löytyy Tampereen yliopiston kirjastosta painettuna (linkki).

Teksti: Kati Syvälahti, tietoasiantuntija

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta