Koronaviruksen seuraukset muuttavat maailmaa ja Suomea. Pandemian kanssa tasapainoilu haastaa hyvinvointivaltion ja maailmanpolitiikan normaalin. Viruksen välttely loi yksinäisyyttä, mutta myös uudenlaista sosiaalisuutta. Muuttuuko verkostoitunut maailma, ja voiko pandemiasta oppia? Pärjäsikö Suomi oikeusvaltiona? Mitä pandemia kertoi ikäihmisten asemasta, entä perheen yhteiskunnallisesta roolista? Tampereen yliopiston asiantuntijat pohtivat Seurannassa-sarjassa, mitä koronavirus paljastaa maailmastamme ja mihin yhteiskunta on menossa.

Yhteiskuntatieteiden tiedekunta ja tiedekunnan Alusta-verkkojulkaisu jatkavat kesällä alkanutta Seurannassa-keskustelusarjaa, jossa Tampereen yliopiston tutkijat ja muut asiantuntijat pohtivat, miten koronan kanssa eletään, miten se vaikuttaa yhteiskuntaan, millaisia mahdollisuuksia ja ongelmia se luo. Seurannassa-keskustelusarjaa juontaa ja organisoi Alusta-verkkojulkaisun toimittaja Tiina Heikkilä.

Ohjelma striimataan yhteistyössä Tampereen kaupungin nuorten palveluiden Pajaston mediatyöpajan kanssa torstaisin kello 14. Voit katsoa ohjelman tallenteena Alustan Youtube-tililtä tai kuunnella podcastina Soundcloudista.

Voit osallistua yleisökysymyksillä. Lähetä kysymys etukäteen tiina.heikkila@tuni.fi tai kommentoi ohjelman aikana Facebook-tapahtumassa. Kerro viestissä oma nimesi.

24.9. kello 14: Kuka on korona-ajan sankarityöläinen?

Nostiko koronapandemia korkeuksiin ammatteja? Mikä ala ratkaisee, tai minkä alan ammattilaisten ajateltiin ratkaisevan pandemian? Oli etulinjan työn sankareita ja hiljaisia rokotteen kehittäjiä. Kumpi on tärkeämpää ja mikä sai tärkeän roolin? Voivatko sairaanhoitajat odottaa palkankorotusta, entä puhtaanapitoalan monilukuiset ammattilaiset? Mitä rokotetutkimukselta voi odottaa ja missä aikataulussa? Vai olisiko tämä yhteispeliä, jossa ketään ei erikseen kannata nostaa jalustalle?
Kenen työt menevät koronan takia ja mitä siitä meille kaikille seuraa?

Koronapandemian vaikutuksista työelämään keskustelemassa Tampereen yliopiston sosiologian professori Harri Melin ja työelämäntutkijat Pasi Pyöriä ja Tuija Koivunen.

1.10. kello 14: Oikeusvaltio ja terveysturvallisuus – joko-tai vai sekä-että?

Millaista suojaa terveydelleen kansalainen voi odottaa hyvinvointivaltiolta, kun pandemia tai muu kriisi iskee, entä yksilön oikeuksilleen? Kumpi nousi Suomessa keskeisemmäksi koronapandemian hallinnassa, yksilön oikeudet vai kansanterveys, ja mikä koronapandemia kertoi suhteestamme yksilön oikeuksiin ja yhteiseen turvallisuuteen? Mitä koronapandemia kertoi Suomen sote-järjestelmästä? Minkälaisia alueellisen epätasa-arvon muotoja pandemia teki näkyväksi?

Keskustelijoina Tampereen yliopiston julkisoikeuden apulaisprofessori Pauli Rautiainen ja Tampereen yliopiston sosiaali- ja terveyspolitiikan apulaisprofessori Liina-Kaisa Tynkkynen.