Page 9 - KAKS10 56
P. 9
Oppimisympäristöjä kehittämässä 9
7. Ensimmäisen vuoden kokemuksia
KAKS10-toiminnan ensimmäinen vuosi on ollut
lupauksia antava. Etukäteen pientä pelkoa aiheutti
kahden ennestään hiukan eripuraisen ryhmän
sijoittaminen toimimaan samassa tilassa. Jopa
hieman yllättäen vanhat kaunat jäivät vanhoihin
tiloihin ja luokat ovat toimineet erinomaisesti
yhdessä. Yhteistyön alussa suunnittelussa
kiinnitettiin erityishuomiota ryhmäyttämiseen ja
pyrittiin tekemään KAKS10sta yhteinen juttu, tässä
onnistuttiin lopulta todella hyvin.
Toinen huomionarvoinen seikka on ollut oppilaiden
sitoutuminen yhteisten tilojen ylläpitoon ja
huoltoon. Kun tilat ovat siistit ja niitä opetellaan
yhdessä pitämään kunnossa, tuntuvat tilat
pysyvänkin hyvinä. Toki tekstiilipinnat ovat arkoja
kulutukselle ja erilaisille tahroille, mutta laadukkaat
materiaalit on ollut kuitenkin suhteellisen helppo
pitää siisteinä.
Yksi eniten ennakkoon mietityttäneistä seikoista oli
työrauha. Saatujen kokemuksien perusteella voisi
todeta, että työrauha ei ole ainakaan heikentynyt,
enemmänkin parantunut. Toki isolla ryhmällä
työskennellessä äänenvoimakkuus helposti nousee
ja opettajan huomion saaminen on työläämpää,
mutta vähitellen yhteisten sääntöjen ja
käytänteiden tullessa rutiiniksi tämäkin helpottuu.
Monelle oppilaalle mahdollisuus ajoittain itse
valita työskentelypiste tuo rauhaa. Toki joukossa
on oppijoita, joita opettaja joutuu välillä
ohjaamaan kaverista erilleenkin, jos työskentelyn
fokus siirtyy seurustelemiseen.
Opettajalle omien käytänteiden haastaminen on
ollut virkistävä kokemus, joskin uudella tavalla toimiminen toki vie paljon aikaa. Kun hylkää monet
vanhat ja tutut toimintatavat, syntyy jotakin uutta ja raikasta. Samalla pariopettajuusmalli on
antanut mahtavan mahdollisuuden observoida toisen kokeneen opettajan toimintaa ja oppia
samalla itse uutta. Tähän ei aiemman työuran aikana ole syntynyt kovin hyvin mahdollisuuksia.
Johdonmukaisuus ja yhteinen linja eivät synny itsestään. Pariopettajuus vaatii paljon dialogia
opettajaparin kesken. Meidän tilanteessa apuna toimii yhteinen työmatka, jonka aikana moni asia
saadaan hoidettua. Kokonaistyömäärän voisi arvioida hieman kasvaneen aiempaan nähden, mutta

