Page 10 - KAKS10 56
P. 10
Oppimisympäristöjä kehittämässä 10
se lienee lähinnä ensimmäisen vuoden haaste, joka tulee myöhemmin helpottumaan, kun asioita
tehdään jo toisen kerran. Myös runsas suunnittelu ja dokumentointi auttanevat jatkossa. Opettajien
ensimmäisen syksyn kokemuksista löydät lisää https://youtu.be/OlZakS1oTfU -osoitteesta.
Koska koulumme on tilojen suhteen KAKS10ta lukuun ottamatta hyvin perinteinen, on seurauksena
ollut se, että KAKS10ssa vierailee todella paljon ihmisiä. Välillä ovi käy kuin saluunassa ja eri kielellä
toimivia ihmisiä tulee ja menee. Oppilaat ovat tähän jo hyvin tottuneet, mutta opettajille tämä
aiheuttaa välillä ristiriitaisia ajatuksia ja runsaasti lisätyötä.
Opetusharjoittelijan kokemukset KAKS10ssa toimimisesta ovat osin ristiriitaiset. Toisaalta
mahdollisuuksia on paljon ja tila tarjoaa poikkeuksellisen toimintaympäristön, toisaalta taas
opettajuuden alkuvaiheessa tärkeä perusasioiden hallinta tavanomaisessa luokkatilassa jää
vähemmälle. Ison oppilasryhmän kanssa kerrallaan toimiminen tuo mukanaan ilmeiset haasteensa
ja tätä palautetta kuunnellaankin herkällä korvalla – pariopettajuutta tullaan korostamaan
opintojen loppupuolen harjoitteluissa kun taas perusharjoittelussa pitäydytään tietoisesti
tavanomaisemmassa toimintamallissa. Kahden opetusharjoittelijan haastattelun kokemuksistaan
löydät osoitteesta https://youtu.be/HRJ9GxcC-hE.
Muutos on ollut iso erityisesti oppilaille. Oppilaiden kokemuksia on pyritty kartoittamaan
keskustellen, kirjoittaen ja haastatellen. Vastausten yleislinja on ollut erittäin positiivinen. Uusia ja
hienoja tiloja arvostetaan ja oppilaiden keskuudessa myös ymmärretään, että he ovat päässeet
osaksi jotakin poikkeuksellista. Vanhasta mallista osa kaipaa omia pulpetteja, ja monella vanhan
koulun virikkeisempi piha oli suurin asia, jota jäätiin kaipaamaan. Oppilaiden kommentteja voit
kuunnella KAKS10n esittelyvideosta osoitteesta https://youtu.be/PBtfohEOMeY.
8. Keskeisiä huomioita
• Opettajien monialaiseen osaamiseen luottaminen kannattaa. Opettaja on oman työnsä
asiantuntija ja ymmärtää myös hyvin, millaiset tila-, tekniikka- ja kalusteratkaisut tukevat
oppimista ja opettamista. Kun opettaja kokee saaneensa luottamusta ja tekee työtä
”itselleen”, ei hän myöskään laske työtunteja vaan sitoutuu kokonaisvaltaisesti.
• Oppilaat nimeävät suosikkipaikoikseen eri tilat yllättävän eri tavoin. Joku oppilaista valitsee
usein mielellään perinteisemmän pöytäpaikan, toinen työskentelee aina kun mahdollista
sohvilla ja kolmas työskentelee mielellään lattialla tai jakkaralla.
• Pariopettajuus vaatii sen, että opettajat itse voivat valita parinsa. Toimintamalli vaatii
luottamusta ja heittäytymistä - tähän ei voi pakottaa. Hyvin suurella todennäköisyydellä voisi
arvioida, että pakotettu yhteistyö ei johda toivottuun lopputulokseen.
• Muunneltavuus ja joustavuus mahdollistavat osaltaan monipuolisuutta. Harkitut
kalusteratkaisut lisäävät viihtyisyyttä ja mahdollistavat erilaisia ryhmittymisiä ja vaihtelevia
opiskelumahdollisuuksia. Paikan ja asennon vaihtaminen auttavat usein myös jaksamaan ja
keskittymään entistä paremmin.

