Hanna Maunuksela ja Anni Savolainen: Mörkö selän takana -video (2022)

”Mä ajattelen, että tietynlainen ilonpilaajana oleminen edustaa toivoa”, palkittu tietokirjailija ja toimittaja Hanna Nikkanen toteaa. Hän kirjoittaa teksteissään muun muassa ilmastoasioista ja teknologiasta.

Nikkanen on huomannut, että sekä päättäjillä, yrityksillä että myös toimittajilla on houkutus tarjota helppoja ratkaisuja ilmastokriisiin ja luontokatoon. Tällöin hän kokee tarpeelliseksi olla hankala ja sanoa, että tämä ei nyt riitä. Mörkö selän takana -videossa Nikkanen pohtii toivoa journalismissa.

Video on tehty osana visuaalisen journalismin maisteriopintojen Narratiivisen videon kurssia keväällä 2022. Videoiden teemana oli kestävä kehitys. Kurssitöitä ohjasi ja videotyöskentelyä opetti videojournalisti Riina Kokko, editointiohjelmistojen käyttöä ja työnkulkua opetti yliopisto-opettaja Ilari Kellokoski, tuottaja oli yliopistonlehtori Anssi Männistö

Lue Katseen juttu Hanna Nikkasesta