Ulla Piiroinen: ”Terveydenhoitaja tekee työtä sydämellä ja omalla persoonalla, tiiviissä yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa”

Julkaistu 22.10.2021
,
päivitetty 22.10.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Ulla Piiroinen_TAMK
TAMKista terveydenhoitajaksi valmistunut Ulla Piiroinen haki omaa paikkaansa työelämässä pitkään tekemällä erilaisia töitä. Elämänkokemuksesta ja monenlaisista töistä on ollut hyötyä hänen nykyisessä työssään työterveyshoitajana. ”Työterveyshoitajan työssä tarvitaan itsensä johtamisen taitoja. Myös heittäytymisen rohkeus muuttuviin tilanteisiin on tärkeää.”

Kuka olet?

Olen 54-vuotias työterveyshoitaja Finla Työterveys Oy:stä. Työpaikkani on yli 40 vuotta sitten Tampereella perustettu työterveyspalveluihin keskittynyt yritys, joka toimii tällä hetkellä 12 paikkakunnalla Suomessa. Olen paljasjalkainen tamperelainen kolmen aikuisen lapsen äiti.

Millainen työhistoria sinulla on?

Valmistuin vuonna 2012 sairaan- ja terveydenhoitajaksi. Pääsin heti valmistumiseni jälkeen harjoittelijaksi työterveyteen. Tällä hetkellä olen yhden työterveysaseman vastuuhoitaja. Vastuullani on useita yrityksiä. Koordinoin myös valtakunnallisesti yhden yrityksen työterveyttä. Ennen nykyistä työtäni olin yli 20 vuotta elintarvikemyyjänä ja erilaisissa työtehtävissä tavaratalossa.

Millaista opiskeluaikasi oli?

Ylioppilaaksi valmistumiseni jälkeen en heti suorittanut mitään pidempää tutkintoa. Hain omaa paikkaani, ja suoritin muun muassa ravitsemustieteiden perusopinnot yliopistossa. Olen aina ollut "hoivaviettinen", ja päätin lähteä terveydenhoitajan pääsykokeisiin hyvän ystäväni kannustamana. Onneksi pääsin ensi yrittämällä sisään. Opinnot alkoivat vuonna 2009 yhdessä kahdenkymmenen nuoren kanssa päiväopintoina. Silloin ei vielä opintojen monimuotoisuus ollut tavallista. Tosin oli mahdollisuus suorittaa jo muutamia kursseja täysin verkossa. Aika meni kuin siivillä.

Parasta opinnoissa oli niiden monipuolisuus ja käytännönläheisyys. Terveydenhoitajan opinnot kestivät neljä vuotta ja yli puolet tuosta ajasta oli harjoittelua. Sairaanhoitajan opinnot kestivät 2,5 vuotta ja terveydenhoitajan erikoistumisopinnot 1,5 vuotta.  Opintojen aikana pääsin tutustumaan sairaan- ja terveydenhuollon eri työkenttiin. Tutustuin sekä työhön että ammattilaisiin työn kautta.

Haastavinta oli erilaisten kirjallisten tuotosten saaminen valmiiksi, mutta selvisin siitäkin kunnialla.

Mitä terveydenhoitajan tutkinto merkitsi työurallesi?

Sain monipuolisen koulutuksen hoitoalalle, mikä mahdollistaa hakeutumisen lähes mihin tahansa työtehtävään tällä alalla. Opintojen aikana en juurikaan ajatellut mihin suuntaan lähtisin töihin. Työterveyshoito näyttäytyi monipuolisena ja haastavana työkenttänä.

Opinnot antoivat laajat tiedot ja taidot työhöni. Suoritin Työterveyslaitoksen työterveyshuollon erikoistumisopinnot vuonna 2015. Opinnot täytyy aloittaa viimeistään kahden vuoden kuluessa työterveyshoitajan työn aloittamisen jälkeen.

Kenelle suosittelet terveydenhoitajan koulutusta?

Suosittelen terveydenhoitajan ja myös sairaanhoitajan opintoja kaikille, jotka ovat kiinnostuneita ihmisestä. Tietynlainen kutsumus on hyvä ominaisuus.  Tiimimme koostuu työterveyslääkäristä, -psykologista, - fysioterapeutista ja työkykyvalmentajasta.

Lisäksi teen lähes päivittäin yhteistyötä vastuullani olevien yritysten yhteyshenkilöiden, laboratoriohenkilöstön sekä erilaisten koulutus- ja tutkimushankkeiden parissa. Työnantaja kouluttaa meitä sisäisissä ja ulkoisissa koulutuksissa, minkä mahdollistaa henkilökohtainen vuosittainen koulutusbudjetti. Juuri päättyneessä sisäisessä koulutuksessa keskityttiin parantamaan yritysten ja työterveyshuollon välisen yhteistyön kehittämistä proaktiivisempaan suuntaan.

Suunnittelemme oman työkalenterimme ainakin osittain. Hyvä organisointikyky ja asioiden hoitamisen aikatauluttaminen on tärkeää. Korona-aika alkoi omalla kohdallani rytinällä 1,5 vuotta sitten ja vaati sopeutumista ihan uudella tavalla työn tekemiseen. Omalla kohdallani tapahtui todellinen digiloikka. Tätä työtä ei voi tehdä kokonaan etänä. Infektiotaudeilta suojautuminen päivittäisessä työssä on ollut arkipäivää.

Tutustu terveydenhoitajan tutkinto-ohjelmaan