Sosiaalityön opiskelu sujuu työn ohessa Seinäjoen yliopistokeskuksessa

Julkaistu 4.6.2021
,
päivitetty 17.5.2022
Kaksi pyöräilijää katsoo kameraan.
Tampereen avoimen yliopiston sosiaalityön opinnot ovat vastanneet Riitta Veikkolan odotuksia hyvin. Osaamisen kehittäminen ja ajassa mukana pysyminen motivoivat hänet lisäopintojen pariin.

Lapualainen Riitta Veikkola aloitti sosiaalityön aineopinnot Tampereen yliopiston Seinäjoen yksikössä vuonna 2020. Hän työskentelee sosiaaliohjaajana Seinäjoen kaupungilla. Taustalla on sosionomin tutkinto SeAMKista vuodelta 2016.

Opiskelun jatkaminen oli Veikkkolan mielessä jo ammattikorkeasta valmistuessaan.  Työt veivät lapsiperheiden ja lastensuojelun puolelle.
- Kun kuulin että Seinäjoen yliopistokeskukseen tulee sosiaalityö hakuun, kiinnostuin heti ja päätin hakea. Sijainti oli minulle hyvä ja sisältö kiinnostava. Hakijoita oli paljon mutta pääsin sisäänn, Veikkola kertoo.

Aiemmin Veikkola punnitsi jatko-opintovaihtoehtoja Jyväskylän ja Tampereen yliopiston välillä.

- Yliopiston valintaan vaikutti totta kai muiden kokemukset. Kollegoissani oli muitakin Seinäjoen pisteessä opiskelleita. Vaihtoehtoja kartoittaessani sain lisäksi Tampereen avoimesta hyvin vastauksia kysymyksiini, ja Seinäjoella paikan päällä neuvottiin kaikessa todella kattavasti jo hakuvaiheessa, Veikkola kertoo.

Yllättäen etäopintoihin

Pian alkanut pandemia muutti olosuhteet etäopinnoiksi, mutta ilman opiskelijayhteisöä ei tarvinnut jäädä.Etäpienryhmiä on muodostunut ja keskusteluryhmissä käydään asioita läpi.

- Omassa työyhteisössäni näitä opintoja tekee myös kolme muuta, eli meillä on yksi pienryhmä jo omasta takaa. Se on tosi hyvä, aina joku muistuttaa palautuspäivistä, Veikkola sanoo.

Nykyisessä työssään Veikkola tekee palvelutarpeen arviointia sosiaalityöntekijän kanssa. Hän on opiskellut koko ajan työn ohessa, mikä ei ole tuntunut liian rankalta.

Opinnot ovat innostavia ja näin aikuisena osaa käyttää aikaa paremmin.

- Osaan keskittyä ja niin sanotusti katsoa kelloa. Haasteita on ollut etäopintojen ergonomiassa, se on kotona mitä on ja yhteydet eivät aina pelaa, Veikkola pohtii.

- Tilastotieteen kurssin ristiintaulukointia tarvitsi kyllä tehdä ihan omassa rauhassa. Olen mukana yleisurheilujaostossa ja siellä urheiluseuran tiloissa sain sitten rauhassa perehtyä tilastoihin, hän nauraa.

Opiskelu antaa paljon

Sosiaalityön perusopintoja ei Veikkolan tarvinnut suorittaa, kun taustalla on alle 10 vuotta sitten suoritettu sosionomi AMK –tutkinto. Veikkola aloittelee pian jo kanditutkielmaansa.

- Kandityön valmistuttua alkaa aineopintojen maali häämöttää. Opinnot ovat kolahtaneet tosi hyvin työnkuvaani, ja ne ovat selkeästi ajassa kiinni nyt sote-uudistuksenkin vuoksi. Lainsäädäntötietoa on tullut paljon ja sitä olen pystynyt peilaamaan hyvin arkeeni, Veikkola pohtii.
- Erityisesti sosiaalipolitiikan kurssi on ollut todella mielenkiintoinen ja avartava, vaikka toki jo oman työn puolesta asiasta on ollut tietoa. Kurssin olisi voinut käydä monta kertaa. Myös kurssikirjat on olleet tosi hyviä.

Opiskeluun palaaminen oli Riitta Veikkolalle helppoa, aiempia opintomateriaalejakin oli vielä jäljellä. Hän ei ole kokenut suurta eroa ammattikorkean ja yliopisto-opintojen välillä.

- Molemmissa opinnoissani on ollut sekä käytäntöä että puhdasta tutkimustakin. Nyt vain englanninkieliset materiaalit tosin ovat olleet vähän haastavia, kun työssäni ei englantia tarvitse. Mutta nopeasti ne avautuivat, Veikkola kertoo.

Aikataulullisesti Veikkolalla ei ole opinnoissa mitään kiirettä.

- Opinnot vahvistavat omaa työminää ja niiden avulla varmasti selkenee mihin haluan suunnata. Jos sosiaalityöntekijänä haluaa työskennellä, siihen vaaditaan yhteiskuntatieteiden maisterintutkinto. Maisteriopintoihin Seinäjoelle haen kyllä, hän kertoo.
- Nyt otan näistä irti kaiken minkä saan, opiskelusta ja itseni kehittämisestä nauttien.

Teksti: Annamari Karjalainen

Kuva: Riitta Veikkola