Pia Pensaari: Hyvinvointiteknologia tarjoaa bioanalyytikoille uusia työmahdollisuuksia

Julkaistu 27.5.2019
,
päivitetty 2.9.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Pia Pensaari 900 x 600
Bioanalyytikko (ylempi AMK) Pia Pensaari, 35, toivoo, että myös bioanalyytikot hakisivat rohkeasti hyvinvointiteknologian opintoihin. ”Laboratorioissa on teknologialla paljon mahdollisuuksia, joita vain käyttäjät osaavat pyytää tai kehittää”, hän sanoo.

Kuka olet?

Valmistuin bioanalyytikoksi TAMKista kuusi vuotta sitten. Harrastan maantie- ja ratapyöräilyä. Hyvinvointiteknologian YAMK-opintojeni aikana osallistuin SM-, EM- ja MM-kilpailuihin.

Millainen on työhistoriasi?

Ennen opintojani työskentelin Yhtyneet Medix Laboratorioilla Helsingissä. Olin opintojeni ajan opintovapaalla, mutta tein keikkaluontoisesti töitä yksityisten lääkäriasemien laboratorioissa Tampereella. Koin opintojen ja työarjen yhdistämisen toisiaan tukevasti ja keikkatyöläisenä sain itse tarvittaessa säätää työmäärääni.

Opintojeni aikana SYNLAB osti YML:n ja palasin töihin keskelle integraatiota. Työnkuvani muuttui näytteenotosta ja laatukoordinaattorin tehtävistä vieritutkimuskoordinaattoriksi. Nykyinen työni tapahtuu pitkälti toimistolta käsin ja autan lähilaboratorioita vieritutkimuslaitteiden kanssa, huolehdin tietoliikenneyhteyksien toiminnasta, koordinoin kontrolli- ja reagenssitilauksia ja toimituksia, sekä kirjoitan työohjeita ja varmistan niiden noudattamista laboratorioissa.

Miten kiinnostuit hyvinvointiteknologian opinnoista?

Innostuin hyvinvointiteknologian opinnoista, koska halusin oppia uutta ja koin teknologiavivahteen mielenkiintoiseksi. Laboratorioissa hyödynnetään paljon laitteita, mutta se aiheuttaa myös lisätyötä ja muuttaa perinteisiä tapoja toimia. Erilaisten laitteiden hallinnointi saattaa sisältää ohjelmistojen ja käyttöjärjestelmien yhteensopimattomuuden vuoksi välillä ylimääräistä työtä. Siksi on tärkeää, että laboratorioiden henkilökunta otetaan huomioon teknologisia ratkaisuja suunniteltaessa. Se edellyttää laboratoriohenkilökunnan, organisaatioiden johdon ja IT:n ymmärrystä ja keskustelua.

Opinnoissa parasta oli keskustelut muiden alojen YAMK-opiskelijoiden kanssa ja heittäytyminen ryhmätehtävissä itselle täysin tuntemattomien ongelmien pariin. Se toimi hyvänä muistuttajana siitä, että vaikka me olemme työpaikallamme päivittäin, potilaat ja asiakkaat käyvät siellä kerran vuodessa, kerran viidessä vuodessa tai harvemmin. Emme voi olettaa, että he osaavat toimia, ellei heitä ohjata ja auteta. Siksi heiltä tulevat kehitysehdotukset kannattaa kuunnella tarkoin tai jopa heittäytyä itse asiakkaan rooliin ja mennä vaikka kilpailijan palveluun ja yrittää itse selviytyä siellä.

Mistä teit opinnäytetyösi?

Tein opinnäytetyöni laboratorioiden laadun kehittämisestä ja keskityin nimenomaan paljon vieritutkimuksia tekevien laboratorioiden toimintaan. Laboratoriotoiminnassa vieritutkimukset ovat nopeuttaneet laboratoriotutkimusten valmistumista, mutta lisänneet osaltaan hallittavaa tietoa. Olen nähnyt paljon hyvin suunniteltuja excel-taulukoita, mutta myös niitä huonommin suunniteltuja. Opinnäytetyöni tekeminen valaisi minua laboratorioiden teknologian tarpeista ja mahdollisuuksista.

Miten näet opintojen merkityksen omalla urallasi?

Uskon, että opinnoista on hyötyä nykyisessä työssäni ja ainakin pystyn esittämään kehitysehdotuksia, kyseenalaistamaan valmiita kaupallisia ratkaisuja ja osaan esittää laboratorion työntekijän näkökulman IT:n ymmärtämällä tavalla.

Kenelle suosittelisit hyvinvointiteknologian opintoja?

Omassa ryhmässäni oli vain yksi bioanalyytikko lisäkseni. Toivoisin, että bioanalyytikot hakisivat aktiivisemmin ja rohkeammin hyvinvointiteknologian opintoihin, vaikka se meneekin monesti mukavuusalueemme ulkopuolelle ja opintoihin joutuu panostamaan oppiakseen. Laboratorioissa on teknologialla kuitenkin paljon mahdollisuuksia, joita vain käyttäjät osaavat pyytää tai kehittää.

Tutustu hakukohteisiin:

Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Hyvinvointiteknologia