Pauliina Levo: Yrittäjyyden opinnoissa parasta on innostunut ilmapiiri

Tampereen ammattikorkeakoulu
Liiketalous ja media
Pauliina Levo
Pauliina Levo opiskelee tradenomiksi yrittäjyyden ylemmässä tutkinto-ohjelmassa (ylempi AMK). Opiskelusta innostuneen Levon mielestä yrittäjyyden YAMK-opinnot sopivat erityisesti ihmisille, jotka syttyvät ajankohtaisista ilmiöistä, tulevaisuuden mahdollisuuksista ja ennakkoluulottomasta ongelmanratkaisusta.

Kuka olet?

Olen 41-vuotias, kahden lapsen äiti Hämeenlinnasta. Olen kotoisin Tampereelta, mutta elämä on kuljettanut minua maailmalle ja takaisin.

Millainen on työ- ja yrittäjähistoriasi?

Olen koulutukseltani vaatesuunnittelija. Olen työskennellyt urheiluvaatesuunnittelijana useille tunnetuille suomalaisille merkeille.

Työ vaatesuunnittelijana on hyvin monipuolista. Teollisen vaatesuunnittelijan työstä vain pieni osa on taiteellista ja luovaa työskentelyä. Työssä tarvitaan yrittäjämäistä asennetta ja laaja-alaista osaamista sekä ymmärrystä muun muassa teollisesta tuotannosta, tuotehinnoittelusta, markkinoinnista, asiakkaiden tarpeista, markkinoiden trendeistä ja kilpailijoista.

Mikä sai sinut innostumaan yrittäjyyden YAMK-opiskelusta?

Opiskelin aikoinaan 5-vuotisen vaatesuunnittelijan tutkinnon University of Derbyssa, Iso-Britanniassa. Jatkoin vaatesuunnittelun maisteriopinnoilla Suomessa, mutta pitkän putken jälkeen aloin läkähtyä opiskelusta, ja jäin gradua vaille maisteriksi, kun työelämä tempaisi minut mukaansa.

Pitkien työmatkojen ja äänikirjapalvelujen myötä innostuin kymmenisen vuotta sitten itseni kehittämisestä. Kuuntelin paljon liiketalouteen ja markkinointiin liittyvää kirjallisuutta ja aloin pohtia mihin suuntaan lähtisin itseäni ja uraani kehittämään. Itse asiassa pohdin kahden välillä: vaihdanko kokonaan alaa koodauksen pariin vai vienkö eteenpäin ajatuksissani pyörinyttä liikeideaa. Törmättyäni netissä TAMKin Proakatemiaan ja yrittäjyyden ylempään tutkinto-ohjelmaan, sytyin ja päätös oli selvä.

Opinnoissani parasta on ohjaajien ja muiden opiskelijoiden luoma innostunut ilmapiiri sekä osaamisen ja näkökulmien laaja kirjo. On antoisaa kuunnella ja ratkoa yhdessä muiden yrittäjien kanssa haasteita ja saada sparrausta omaan tekemiseen. Kaikki mitä olen opinnoissani työstänyt, on vienyt eteenpäin sekä yritystäni että omaa osaamistani.

Haastavinta opinnoissani on aikataulutus. Odotin alkujaankin opintojen ja yrityksen käynnistämisen vaativan tiukkaa venymistä, ja tästä syystä jäin palkkatyöstäni opintovapaalle. Koronavuoden aloitus lapsiperheelle muutti kuitenkin kaikki aikataulusuunnitelmat. On haastavaa kovalla tahdilla saada kiinni aikataulusta.

Mistä teet opinnäytetyösi?

Opinnäytetyöni on oman yritykseni strategian ja tuotantoprosessin kehittämisestä. Tavoitteenani on rakentaa vaatetusalalle uudella myynti- ja tuotantomekanismilla toimiva liiketoimintamalli.

Minulla oli jo aika selkeä aihe opintoihin hakiessani. Lasten syntymän jälkeen olin vuosia aiemmin alkanut ahdistua tietoisuudesta, mitä kaikkea tekemäni työ aiheuttaa luonnon hyvinvoinnille ja millaisen tulevaisuuden jätän lapsilleni. Minulla oli tunne, että alani tarvitsee muutosta ja uusia toimintamalleja. Olinkin siis jo pidempään pyöritellyt ajatuksia ja mahdollisia ratkaisuja. Näin opinnot Proakatemialla mahdollisuutena saada kaikki mahdollinen tuki ja oppi ideani eteenpäin viemiseen. Opintoihin lähtiessä aikomukseni olikin pyrkiä hyödyntämään opinnot yritykseeni aina opinnäytetyötä myöden.

Miten näet opintojen merkityksen omalla yrittäjän urallasi?

Yrittäjän urani on vasta alussa, ja opinnot ovat antaneet hyvät lähtökuopat.  Osaamiseni on syventynyt. Tällä hetkellä olen enemmän innostunut johtajuudesta ja strategisesta kehittämisestä, kuin vaatesuunnittelijan työn ”taiteellisesta” puolesta. Tulevaisuudessa haluan löytää uusia kanavia hyödyntää kykyäni luovaan ajatteluun ja ongelmanratkaisuun.

Kenelle suosittelet yrittäjyyden YAMK-opintoja?

Suosittelen yrittäjyyden YAMK-opintoja kaikille, jotka haluavat oppia, haastaa ajatuksiaan, ideoitaan sekä kykyään tarkastella, sekä jäsentää maailmaa ja markkinoita yrittäjämäisesti eri näkökulmista.

Tutustu yrittäjyyden ylempään tutkinto-ohjelmaan