Hyppää pääsisältöön

Maarit Nieminen: Matkani opettajuuden maailmaan

Julkaistu 20.12.2018
,
päivitetty 13.12.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Maarit Nieminen koiranpentu sylissä
"Opiskelut antoivat minulle uutta käyttötietoa opettajana toimimiseen sekä eväitä myös yritysmaailmaan", kertoo ammatillisen opettajan pedagogisia opintoja suorittava Maarit Nieminen.

Kuka minä olen?

Olen syntynyt ja kasvanut Raumalla, meren äärellä. Muutama vuosi vierähti Keski-Suomessa Jyväskylän yliopistossa kieliopintojen parissa. Raumalaisuus, meri, pikkukaupungin oma kulttuuri ja länsirannikon murre ovat kuitenkin juurtuneet minuun vahvasti jo ”äidin maidossa”. Sittemmin olen päivittänyt osaamistani erilaisilla talouden ja hallinnon tutkinnoilla. Nyt päätöksessä ovat ammatillisen opettajan pedagogiset opinnot. Lähes 18 vuoden työ kansainvälisessä vesikalusteita valmistavassa yrityksessä viennin parissa ja aikuisiän opiskelut ovat antaneet minulle ”pikkukaupunkilaiselle” perspektiiviä muuhun maailmaan ja eri kulttuureihin.  

Tällä hetkellä toimin yrityksessä asiakaskoulutuksen kehitystyön parissa ja vastaan muun muassa ulkoisesta asiakkaille ja oppilaitoksille suunnatusta Moodle-pohjaisesta e-oppimisesta. Iltaisin opetan venäjän kieltä kansalaisopistossa sekä liiketalouden aineita Länsirannikon koulutusyhtymä Winnovan ja TE-keskuksen järjestämillä yrittäjäkursseilla.

Työn alati muuttuminen on kannustanut minua elinikäiseksi oppijaksi. Venäjän kieltä opiskelin nuoruusvuosinani yliopistossa, muun koulutuksen olen hankkinut aikuisiällä. Huomaan nyt, että kaikesta koulutuksesta on jossain elämäni kohtaa ollut hyötyä, ja ne ovat auttaneet minua urallani eteenpäin. Näiden nyt päättyvien opettajan pedagogisten opintojen myötä minulle avautuivat ovet uuteen tehtävään yrityksessä ja myös yrittäjäkurssille pääsin opettamaan opetusharjoitteluni kautta.

Lisäksi koulutukset ovat antaneet minulle elämänkokemusta ja olen saanut solmia uusia mahtavia ihmissuhteita. Koen myös, että ”takkiini” on tarttunut vuosien varrella niin kutsuttua hiljaista tietoa, jota voin ainakin opettajana toimiessani käyttää varmasti hyväksi. Olen aina ollut kiinnostunut siitä, mitä kulloinkin olen opiskellut ja pyrkinyt tekemään sen eteen kaikkeni. 

Millainen opettaja olen?

Opettajaopiskelujen alkutaipaleella meidän piti valita omiksi opettajuuteni arvoiksi viisi itselleni tärkeää asiaa. Valitsin seuraavat: 

  • TYÖN ETIIKKA – vain tekemällä työtä pärjää, tämä etiikka tulee opiskelijoiden oppia (vain harva saa elantonsa lottovoitosta tai perintönä)
  • SÄÄNNÖT – niin koulussa kuin työelämässä pätevät säännöt, joita kaikkien tulee oppia noudattamaan 
  • JOUSTAVUUS – olemalla joustava ja avoin uusille asioille, menestyy 
  • PERSOONALLISUUS – persoonallisuuksia tulee korostaa, ne ovat usein voimavara 
  • YSTÄVYYS – olemalla ystävä ja ystävällinen, opettaja voi luoda luokkaan hyvän ja motivoivan oppimisilmapiirin, hymy tarttuu ja positiivisessa ilmapiirissä on kaikkien hyvä työskennellä

Olen positiivisen pedagogiikan puolestapuhuja ja haluan nähdä jokisessa oppilaassani jotain hyvää. Jokaisella meillä on jokin vahvuus ja se pienikin ”juttu” voi olla onnistumisen avain. Opettajan tietopalvelun Joulukalenterin luukun 1.12. mukaan ”Erityisesti ne ihmiset, jotka tunnistavat omat vahvuutensa ja osaavat valjastaa ne voimatyökaluikseen, saavuttavat elämässään toivottavia ja myönteisiä asioita.” Tämä on minun missioni opettajuuden maailmassa ja pyrin löytämään jokaisesta opiskelijasta ne vahvuudet, joita hänen tulee korostaa saavuttaakseen elämässään myönteistä ja hyvää. 

Olen myös tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kannattaja. Sekä opiskelijat että opettaja tarvitsevat jaksaakseen onnistumisen tunteita, ahaa-elämyksiä ja positiivista palautetta. Haluan, että opettamillani ryhmillä on turvallinen tunne ja kaikilla on mahdollisuus ilmaista itseään tunneilla. Toivon itse voivani saada ryhmän luottamuksen. Haluan olla avoin ja rehellinen, haluan oppia pistämään opetuksessa itseni peliin ja oppia nauramaan itselleni myös epäonnistuessani. Haluan kohdella ympärillä olevia ihmisiä niin kuin haluaisin itseäni kohdeltavan. Haluan luoda luokkaan omalla olemuksellani rauhallisen tunnelman.

Mitä opiskelut TAOKissa minulle antoivat?

Opiskelut antoivat minulle uutta käyttötietoa opettajana toimimiseen sekä eväitä yritysmaailmaan.Työkokemukseni on noussut keskiöön ja olenkin huomannut sen kantavan pitkälle opettamisessa. Opiskelijat kuulevat mielellään caseja yritysmaailmasta ja kokevat mielenkiintoiseksi, kun teoriaa peilataan todelliseen työelämään. Olen huomannut, että toimin luokan edessä nyt omana itsenäni, en muiden tekemisiä matkien. Onnekseni olen saanut tehdä opetustyötä koko opiskelujeni ajan sivutoimisena. Olen saanut testata erilaisia opetusmenetelmiä käytännössä ja reflektoida oppimaani käytäntöön. 

Tämä 1,5 vuoden matka opettajuuden maailmaan on ollut tähänastisten opiskelujeni mieleenpainuvin. ”Tämä reis o vast aluillas” niin kuin meillä Raumalla sanottaisiin ja päivä päivältä tulen valmiimmaksi. Olemme opiskeluryhmämme kanssa saaneet olla osana osallistavaa opetussuunnitelmaa, joka on ollut hyvin avoin ja saanut aina lopullisen muotonsa vasta erilaisissa toteutetuissa projekteissa. Vaikka meillä on ollut hyvin vapaat kädet toteuttaa erilaisia tehtäviä, lopputulos on ollut aina suurenmoista. TAOKin suunnitelman ja ohjaavan opettajamme sparraamana olen itse löytänyt matkan aikana ihmisistä sen hyvän ja aktiivisen toimijan.

Lainaan TAMKin Ammatillisen opettajakoulutuksen osallistavan opetussuunnitelman (2017) tekstiä, joka mielestäni kuvaa itseäni tällä hetkellä: ”Oppiminen on siis paljon enemmän kuin vain tietojen lisääntymistä, kognitiivista prosessointia tai käyttäytymisen muutosta. Uusien tietojen ja taitojen lisäksi opettajaopiskelijan tapa ymmärtää itsensä opettajana muuttuu.” Näin on käynyt minun kohdallani. Kiitos tästä matkasta!

Kuvassa minä työpaikallani 12 viikkoisen toy-villakoiran pentumme kanssa, jonka koulutukseen aion lähiaikoina keskittyä.

Lue lisää ammatillisesta opettajankoulutuksesta