"Kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kun saa opettajan pätevyyden lisäksi myös diplomi-insinöörin tutkinnon" - opiskelijatarina

Julkaistu 26.1.2021
,
päivitetty 26.1.2021
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta
Inka, DI-opettajaopiskelija
Inka opiskelee matemaattisten aineiden opettajaksi ja diplomi-insinööriksi.

Kuka olet?

Nimeni on Inka Ruoste ja olen 25-vuotias Tampereen yliopiston opiskelija. Opiskelen teknis-luonnontieteellisen tutkinto-ohjelman matemaattisten aineiden DI-opettajankoulutuspuolella. Pääaineenani olen lukenut matematiikkaa ja lisäksi olen opiskellut fysiikkaa, kemiaa ja kasvatustiedettä. Käytännössä siis tulen valmistumaan matematiikan, fysiikan ja kemian DI-opettajaksi.

Mikä sai sinut kiinnostumaan matemaattisten aineiden DI-opettajankoulutuksesta?

Olen aina ollut kiinnostunut matematiikasta ja luonnontieteistä ja näiden opettaminen on ollut haaveeni jo hyvin nuorena. Kun mietin, minne haluan lähteä opiskelemaan törmäsin DI-opettajakoulutukseen ja totesin, että sieltähän saisi tavallaan kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kun saa opettajan pätevyyden lisäksi myös diplomi-insinöörin tutkinnon suoritetuksi samalla.

Millaista opiskelu DI-opettajankoulutuksessa on?

Opettajapuolella opiskelu koostuu kahdesta hyvin erilaisesta osasta. Hervannan kampuksella suoritettavat matemaattisten aineiden opinnot ovat sopivalla tavalla haastavia. Teoreettisten kurssien lisäksi myös esimerkiksi erilaisia fysiikan ja kemian laboratoriokursseja on tarjolla paljon. Keskustan kampuksella suoritettavat opettajaopinnot ajoittuvat yhdelle vuodelle, joka on yleensä 4. opiskeluvuosi, itselläni 5. opiskeluvuosi. Opettajaopinnot ovat hyvin erilaisia matemaattisiin kursseihin verrattuna, mutta juuri siksi kivaa vaihtelua opiskeluun. Opettajaopintojen aikana suoritettiin myös useita harjoitteluita.

Mitkä ovat parhaita muistojasi opiskeluista?

Opiskeluaika ylipäätään on ollut itselleni hyvin mieluisaa. Heti ensimmäisen vuoden alussa löysin paljon ystäviä, joiden kanssa on tullut niin opiskeltua kuin vietettyä vapaa-aikaakin. Välillä opiskelu on tuntunut haastavalta, mutta samassa tilanteessa olevien ystävien avulla nämäkin hetket on käännetty voitoiksi.

Millaisia tulevaisuudensuunnitelmia sinulla on?

Aion valmistua vuoden 2021 aikana, jäljellä on enää pari kurssia ja diplomityö. Valmistumisen jälkeen tarkoituksena on tietysti löytää oman alan hommia eli hakusessa olisi lukio tai yläkoulu, jossa kaivataan MaFyKe-opettajaa. Olen ihastunut opiskeluaikana Tampereeseen kaupunkina niin, että yritän lähtökohtaisesti etsiä töitä täältä, mutta eihän sitä ikinä tiedä minne päätyy.

Mitä haluat sanoa niille, jotka miettivät juuri tähän tutkinto-ohjelmaan hakemista?

Mikäli matemaattiset aineet kiinnostavat suosittelen ehdottomasti hakemaan! Ensimmäisten vuosien opinnot ovat hyvin pitkälti matemaattisten aineiden opiskelua yleisemmällä tasolla, jonka jälkeen sivuainevalinnoilla voi suunnata omaa osaamistaan itseä kiinnostavaan suuntaan. Myös jos opettaminen on haaveena, mutta esimerkiksi hieman epäröi onko se varmasti se oma juttu, on tämä tutkinto-ohjelma hyvä valinta, sillä täällä on myös mahdollista opetuspainotuksen sijasta keskittyä esimerkiksi yritysmaailmaan tähtääviin sivuaineisiin.

Tutustu DI-opettajankoulutukseen

Kuva: Jonne Renvall