Joonas Laaksonlaita: Luonto kutsui yliopistosta TAMKiin

Rakennettu ympäristö ja biotalous
Metsätalouden koulutus
Joonas Laaksonlaita
Kolmen vuoden yliopisto-opintojen jälkeen Joonas Laaksonlaita teki rohkean ratkaisun ja vaihtoi alaa. Valmistuttuaan TAMKista metsätalousinsinööriksi hän nappasi Vapo Oy:n operaatiopäällikön pestin ja muutti perheineen napapiirille.

Olen Joonas Laaksonlaita, 29-vuotias metsätalousinsinööri. Olen kotoisin Kanta-Hämeestä, Riihimäeltä, mistä opiskelut kuljettivat minut Pirkanmaalle. Valmistuin Tampereen ammattikorkeakoulusta metsätalousinsinööriksi kesäkuussa 2019, minkä jälkeen jatkoin opiskelujen aikana saamassani työsuhteessa Mikon Metsäpalvelut Oy:ssä.

Sukulaissuhteet ja uudet työtehtävät ovat tuoneet minut nyttemmin Pirkanmaalta Lappiin, ja tällä hetkellä asumme perheeni kanssa Rovaniemellä. Kesällä 2020 aloitin työt Vapo Oy:ssä Länsi-Lapin alueella operaatiopäällikkönä energiapuun hankinnassa. Toimin varsinaisen puunhankinnan lisäksi puunkorjuun ja logistiikan parissa.

Opin työssäni jatkuvasti uutta. Lähitulevaisuudessa suunnitelmani on kehittyä entistä paremmaksi energiapuun toimitusketjun hallinnassa ja hankkia lisää tietotaitoa Vapon tarjoamissa koulutusmahdollisuuksissa. Tätä työtä hakiessani tavoitteenani oli etenkin päästä tehtävään, jossa pääsen toimimaan paljon toisten ihmisten kanssa. Sen olen nyt saavuttanut.

Monipuolinen pohjakoulutus jalostuu ammattiosaamiseksi

Haaveilin pitkään jollakin luonnonvara-alalla työskentelystä. Olin jo opiskellut kolmisen vuotta Tampereen yliopistossa, kun päätin viimein yrittää alan vaihtoa ja pääsin onnekseni opiskelemaan metsätaloutta TAMKiin.

Opiskelupaikaksi valikoitui TAMK pääosin käytännön syistä, koska vaimonikin opiskeli tuolloin Tampereella. Opintosuunnitelma vaikutti mielenkiintoiselta, mikä vahvisti hakupäätöstäni. TAMKissa oli alusta saakka hyvä ryhmähenki ja pienryhmissä työskentely lujitti sitä entisestään. Opetus oli keskustelevaa, ja etenkin maasto-opetus ja siihen yhdistetyt kurssityöt auttoivat hahmottamaan opiskeltavia aihealueita.

Opinnäytetyöni tein Metsäkonepalvelu Oy:lle metsäkoneenkuljettajien asiakaspalvelutaidoista. Selvitin työssäni koneenkuljettajien toimimista esimiestensä, metsäyhtiöiden toimihenkilöiden ja metsänomistajien kanssa sekä etenkin näihin asioihin liittyviä kehityskohteita.

Muistan, kun jossain vaiheessa opintoja meille todettiin, että koulutus avaa jonkin verran kaikkia metsäalan osa-alueita, mutta työssämme tarvitsemme vain murto-osaa näistä opiskelluista aiheista. Omassa työssäni olen päässyt hyödyntämään pohjakoulutustani varsin laajasti. Näin jälkeenpäin olenkin tyytyväinen, että opintokokonaisuudet olivat hyvin monipuolisia. Töissä nämä perustiedot jalostuvat pikkuhiljaa ammattiosaamiseksi.

Metsäalalla työskentely tarjoaa hyvin paljon erilaisia toimenkuvia, joista useita ei ymmärrä ajatella ennen kuin itse työskentelee alalla. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että työpaikkoja on ympäri Suomea ja ulkomaille haluaville TAMKin opinnot vaihto-opiskelumahdollisuuksineen tarjoavat hyvän pohjan myös kansainvälisemmälle uralle. Opiskelu TAMKissa on laadukasta ja ilmapiiri koulutuksen sisällä on erinomainen.

Muistelen opiskeluaikaa lämmöllä. Kiitos teille kaikille, jotka meidän vuosikurssiamme opetitte. Niillä opeilla on päässyt työelämään hyvin kiinni.

Tutustu Metsätalouden tutkinto-ohjelmaan