Henna Paakinaho: ”Opinnot vaativat heittäytymistä ja sitoutumista, mutta antavat paljon”

Julkaistu 11.5.2020
,
päivitetty 5.8.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Liiketalous ja media
Henna Paakinaho_opiskelijatarina_TAMK
Kansainvälisen myynnin ja myynnin johtamisen ylemmästä tutkinto-ohjelmasta valmistunut Henna Paakinaho työskentelee myynnin ja markkinoinnin tehtävissä ohjelmistoyrityksessä. ”Minulle jatkuva oppiminen on äärimmäisen tärkeä asia. Opintoihin hakeutuminen oli yksi elämäni parhaita päätöksiä”, hän kertoo.

Kuka olet?

Olen Henna Paakinaho. Minulle jatkuva oppiminen on äärimmäisen tärkeä asia. Nyt kansainvälisen myynnin ja myynnin johtamisen ylemmän tutkinto-ohjelman (”myyntimaisteri”) suoritettuani on ensimmäinen kerta lukion jälkeen, kun en ole missään oppilaitoksessa kirjoilla.

Uskon, etten ole koskaan valmis, vaan aina löytyy jotain uutta opittavaa ja kehitettävää. Ensimmäiseltä koulutukseltani olen tietotekniikan insinööri. Valmistuin Karelia-ammattikorkeakoulusta vuonna 2014 pääaineenani ohjelmistotekniikka. Ohjelmistokehitys ei missään vaiheessa ole ollut minulle suuri intohimo, mutta se on opettanut minulle tietynlaista ajattelutapaa. Lisäksi se on nykyään hyödyllinen taito myös esimerkiksi myynnin ja markkinoinnin tekemisen kannalta.

Millainen työhistoria sinulla on?

Olen rakentanut koko tähänastisen urani kasvavassa ohjelmistoyrityksessä. Aloitin työskentelyn yrityksessä vuonna 2013 koodariharjoittelijana. Myynti ja markkinointi ovat alusta asti kiinnostaneet minua, ja muutaman vuoden päästä työnkuvani siirtyi enemmän niiden pariin.

Vuonna 2017 perustin yritykselle toimiston ja lähdin rakentamaan tiimiä Tampereelle. Samoihin aikoihin myös myynnin ja markkinoinnin vetovastuu siirtyi minulle. Tänä päivänä työssäni yhdistyy vahvasti yrityksen liiketoiminnan kehittäminen, myynti, markkinointi ja päivittäisjohtaminen.

Mikä sai sinut innostumaan kansainvälisen myynnin ja myynnin johtamisen ylemmästä AMK-tutkinnosta?

Olin tietotekniikan insinööri, joka teki myyntiin, markkinointiin ja johtamiseen liittyviä tehtäviä työssään. Koin ettei minulla ollut tarpeeksi kompetenssia omiin tehtäviini. Se oli yksi päällimmäinen syy hakeutua koulutukseen.

Lukiessani ensimmäisiä kertoja koulutuksesta oletin, ettei insinööri voi sinne hakea. Syksyllä 2017 osallistuin TAMKin SalesDayhin, jossa myynnin yliopettaja Pia Hautamäki mainosti koulutusta. Hän vielä erikseen korosti sitä, että myös insinöörit voivat hakea mukaan. Se oli se hetki, kun päätös syntyi.

Rustasin pian hakemuskirjeen ja jonkin ajan päästä sain kutsun ryhmähaastatteluun. Kun sain positiivisen päätöksen opintoihin pääsystä, olin todella innoissani ja hämilläni. Siitä alkoi yksi elämäni hienoimmista kokemuksista!

Millaista opiskelu oli?

Opiskelu oli odotuksiini nähden hyvin erilaista. Opinnot auttoivat minua kasvamaan paitsi asiantuntijana myös ihmisenä. Niiden avulla opin tunnistamaan omia vahvuuksiani ja sain valtavasti itsevarmuutta.

Koska asioita joutui käsittelemään myös syvältä pinnan alta, se teki opinnoista paikoittain todella raskaat. Mutta se kasvukipu oli ehdottomasti vain arvokasta.

Opintojen kautta sain ympärille uuden verkoston, josta löytyy tietotaitoa melkein aiheesta kuin aiheesta. Minusta on hienoa, että pidämme säännöllisesti yhteyttä vielä valmistumisen jälkeen. Ja nyt kun viime syksynä aloitti uusi ryhmä, on verkosto kasvanut entisestään! Harvoin aikuisiällä tulee vastaan tällaisia mahdollisuuksia ja ihmisiä, joiden kanssa on helppo viedä eteenpäin myös niitä lennokkaita ideoita.

Myös se koko porukan aito tahto auttaa on todella arvokasta. Tällä hetkellä vallitseva Korona-poikkeustilanne on vaikuttanut useisiin kovallakin tavalla. Moni myyjä on ahdingossa, kun ei voi kohdata asiakkaita kasvokkain. Me myyntimaisterit halusimme auttaa ja teimme oppaan otsikolla “Myynnin mahdollisuudet poikkeustilanteessa” (pdf). Tämä opas kuvaa hienosti, miten upeita juttuja tämä porukka saa yhteistyöllä aikaan!

Mistä teit opinnäytetyösi?

Tein opinnäytetyön ketterästä myynnin johtamisesta ohjelmistoyrityksessä. Myynnin johtaminen on perinteisesti hyvin numero-orientoitunutta ja ylhäältä alaspäin tapahtuvaa. Tulosten seuranta ja tavoitteellisuus ovat tietysti onnistuneessa myyntityössä tärkeitä.

Opinnäytetyöni tavoitteena oli kehittää myynnin johtamisen ja mittaamisen toimintamalleja yhteistyötä ja yhdessä kehittämistä korostaen. Yksi tärkeimmistä oivalluksista olikin se, mikä merkitys myyntitiimin mukaan ottamisella on myyntiprosessin ja mittareiden kehittämisen kannalta. (https://www.theseus.fi/handle/10024/170139)

Kypsyysnäytteen kirjoitin artikkelimuodossa ja se avasi oven yhdelle elämäni huikeimmalle kokemukselle. Pia Hautamäki houkutteli minut esittelemään opinnäytetyöni Panamassa pidetyssä GlobalSales Science Instituten (GSSI) myyntikonferenssissa. Koskaan aiemmin maisteritason opiskelija ei ollut esitellyt siellä mitään ja kaikki muut esitykset olivatkin myynnin tutkijoiden pitämiä.

Kenelle suosittelisit opintoja?

Opinnot eivät missään nimessä ole helppoja, eikä niitä voi suorittaa vasemmalla kädellä. Ne vaativat heittäytymistä ja sitoutumista, mutta samalla antavat todella paljon. Opintoihin hakeutuminen on ollut yksi elämäni parhaita päätöksiä. Suosittelen opintoja sinulle, joka olet urallasi risteyskohdassa ja mietit seuraavaa suuntaa.

Kansainvälisen myynnin ja myynnin johtamisen yamk-opinnot ovat hyödyllisiä myös sinulle, joka haluat vahvistaa omaa osaamistasi sekä täydentää oppeja modernista myynnistä ja johtamisesta. Sinun ei tarvitse olla myyjä hakeutuaksesi opintoihin – mutta sinun pitää osata arvostaa myynnin tekemistä. Tämä on mahdollisuus, johon kannattaa tarttua!

Tutustu kansainvälisen myynnin ja myynnin johtamisen ylempään tutkinto-ohjelmaan