Hannes Töysä - vaihtoon lähteminen oli opiskeluaikojeni parhaita päätöksiä

Sosiaali- ja terveysala
Sairaanhoitajakoulutus (päivätoteutus)
Hannes Töysä
Sairaanhoitajaopiskelija Hannes Töysä tiesi jo opiskelupaikan saadessaan, että tulisi lähtemään ulkomaille. Opinnot veivät hänet niin Ruotsiin, Ugandaan kuin Brasiliaankin.

Kuka olet?

Olen Hannes Töysä, 26-vuotias sairaanhoitajaopiskelija. Sain juuri vaadittavat opintopisteet kasaan, joten tutkintoni on todistusta vaille valmis. Nyt teen töitä päihdepalveluyksikössä.

Mikä sai sinut hakemaan sairaanhoitajaopintoihin TAMKiin?

Olin asunut Tampereella jo vuoden verran ennen opintojen alkamista ja tykästyin kaupunkiin kovasti. Halusin ihmisläheiselle alalle, joten TAMKin sairaanhoitajaopinnot olivat osuva vaihtoehto.

Missä olet ollut vaihdossa?

Tiesin jo opintojen alussa, että haluan ehdottomasti ulkomaille. Vaihtokohteet olivat helposti selailtavissa TAMKin vaihtotarjottimella. Ensimmäinen reissuni oli Göteborgin lyhytvaihto keväällä 2018. Vaihtojakson jälkeen sain sieltä myös kesätyöpaikan.

Syksyllä 2019 suuntasin Ugandaan. Vietin pääkaupungissa Kampalassa kolme kuukautta, jonka jälkeen lomailin vielä kuukauden Sansibarilla.

Keväällä 2020 sain tiedon Goiâniassa Brasiliassa käynnistyvästä 10 viikon projektista, johon haettiin nopealla aikataululla neljää opiskelijaa. Pääsin projektiin mukaan, mutta ehdin olla Brasiliassa vain pari viikkoa, kunnes koronapandemia sotki suunnitelmat. Projekti hoidettiin loppuun etäyhteyksin.

Millaisia asioita teit vaihdoissa?

Göteborgissa olin suomenkielisessä vanhainkodissa, jossa tein perushoitoa ja avustin vanhuksia aamu- ja iltatoimissa, ruokailussa, liikkumisessa ja peseytymisessä.  Osallistuin myös päivätoiminnan järjestämiseen.

Ugandassa työskentelin useammassa paikassa, esimerkiksi sairaalassa, terveyskeskuksessa, orpokodissa sekä Caring Hands -organisaatiossa, joka auttaa naisia itsenäistymään ja ansaitsemaan elantonsa. Osallistuin monenlaisiin tehtäviin, kuten ruumiinavaukseen, leikkauksiin, vauvojen rokotukseen, näytteiden ottoon ja tutkimiseen, haavanhoitoon, lastenhoitoon... Suomalaisena oli erikoista nähdä, miten asiat Ugandassa toimivat. Resurssit olivat vähäiset eikä hygieniasta tai potilaiden yksityisyydestä huolehdittu kovin tiukasti.

Brasiliassa LAPASSION-projektin tavoitteena oli oppia monikansallisen opiskelijaryhmän kanssa “pehmeitä taitoja”. Meidät jaettiin pieniin tiimeihin, joissa harjoittelimme tiimityötä, vuorovaikutustaitoja ja kielitaitoa. Oma tiimini sai projektin yhteistyökumppanilta tehtäväksi miettiä, miten teknologian avulla voitaisiin edistää kaupungin esteettömyyttä, jotta erityistarpeita omaavien ihmisten osallisuus yhteisössä paranisi.

Miten asuminen ja muut käytännön asiat järjestyivät?

Göteborgin asunto löytyi opettajan vinkin ansiosta. Hän oli kuullut, että suomalaisen eläkeläisryhmän jäsen oli halukas vuokraamaan asunnon opiskelijoille. Ugandassa ja Brasiliassa asuminen järjestyi Airbnb:n kautta. Missään kohteessa ei tarvinnut asua yksin, vaan asuinkaverina oli aina yksi tai useampi opiskelija.

Sain aina tarvittavan avun joko TAMKista tai vaihtokohteiden kouluista. TAMK opasti minua paljon varsinkin vaihdossa tarvittavien asiakirjojen hankkimisessa. Myös apurahat olivat todella hyvät, joten pärjäsin vaihdoissa hyvin ilman suuria säästöjä. Vaihtokohteiden koulut auttoivat paikan päällä hoidettavissa asioissa.

Mikä vaihdoissa oli parasta? Mikä tuotti hankaluuksia?

Vaihdot olivat hyvin kokonaisvaltaisia kokemuksia. Eksoottiset paikat tarjosivat koko ajan pieniä yllätyksiä, kuten uudenlaisia ruokia, uusia tuttavuuksia ja mielenkiintoisia keskusteluja heidän kanssaan sekä erilaisia tapoja ja tottumuksia.

Välillä iski koti-ikävä, mutta onneksi videoyhteys ja Internet toimivat. Ugandassa tuli toisinaan vähän vaivaantunut olo, kun keskustelin paikallisten kanssa maidemme välisistä eroista ja oman kotimaani tasokkaasta terveydenhuollosta.

Mitä sanoisit niille, jotka harkitsevat sairaanhoitajan opintoja ja vaihtoon lähtemistä?

Jos ihmisläheinen työ kiinnostaa, niin rohkeasti hakemaan! Minulle selvisi vasta opintojen aikana, kuinka monipuoliset työmahdollisuudet sairaanhoitajalla onkaan. Töitä hakiessa on varmasti hyötyä siitä, että on kansainvälistynyt jo opiskeluaikoina. Suosittelen siis ehdottomasti myös vaihtoon lähtemistä, jos siihen on pienikin kipinä. Omalla kohdallani se oli yksi opiskeluaikojeni parhaita päätöksiä!

Tutustu sairaanhoitajan tutkinto-ohjelmaan