Hyppää pääsisältöön

Emmi Grönroos: Parasta VETO-koulutuksessa on vapaus ja ihmiset

Julkaistu 15.1.2024
,
päivitetty 15.1.2024
Tampereen ammattikorkeakoulu
Opiskelija Emmi Grönroos seisoo porraskaidetta vasten TAMKissa.
Emmi Grönroos opiskelee Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelman pilottiryhmässä Tampereen ammattikorkeakoulussa. Joustava ja tiimikeskeinen opiskelutapa on sopinut Grönroosille todella hyvin, ja hän uskoo koulutuksen vievän hänet vielä pitkälle.

Verkostoissa oppiminen ja osaaminen (VETO) on uudenlainen tutkinto-ohjelma, joka antaa opiskelijalle monialaisen osaamisen joustavasti yhden tutkinnon aikana. Ensimmäisenä vuonna opiskelijat tutustuvat neljään eri koulutusalaan, minkä jälkeen he valitsevat oman suuntautumisensa. Opiskelija Emmi Grönroosin mielestä parasta VETO-opinnoissa on ehdottomasti vapaus ja ihmiset. 

– Vapaus on toisaalta myös haaste, koska vaatii vahvaa luonnetta ja sinnikkyyttä räätälöidä oma polku korkeakoulussa. Onneksi ihanat luokkatoverini ja valmentaja tarjoavat tukea. 

Opintojen erityisyys valkeni ryhmähaastattelussa 

Grönroos päätyi hakemaan VETO-koulutukseen opinto-ohjaajansa suosituksesta. Vielä hakuvaiheen alussakaan hänelle ei ollut täysin selvää, kuinka uudenlaisesta tutkinto-ohjelmasta on kyse. Hänen oli ensin osallistuttava valintakurssille, jonka suorittamiseen oli enää vain kaksi viikkoa aikaa. Grönroos kääri hihat ja teki tehtäviä aamusta iltaan. 

– Valintakurssilla käytiin läpi tärkeitä asioita, joita elämässä tulee vastaan. Sain tutkiskella omaa itseäni sekä kulkemaani polkua tähän pisteeseen saakka. 

Hakuvaiheeseen kuului myös ryhmähaastattelu, jota Grönroos jännitti kovasti etukäteen. Jännitys osoittautui kuitenkin turhaksi, sillä tilanteessa oli todella lämmin ilmapiiri ja jokainen osallistuja sai puheenvuoroja. Tässä kohtaa VETO-opintojen erityislaatuisuus kirkastui hänelle. 

– Ymmärsin että jos opiskelupaikka irtoaa, niin minusta tulee jotain todella siistiä. 

Huimaa kehitystä yksilöinä ja tiiminä 

Tiimioppiminen ja aktiivinen dialogi ovat tärkeä osa opintoja. Alkuun Grönroos ja muut opiskelijat ihmettelivät, miten esimerkiksi kuulumisten vaihtaminen voi edistää heidän opintojaan. Sittemmin he ovat oppineet tuntemaan toisensa hyvin ja heidän välisensä vuoropuhelu on selvästi parantunut. 

– Parasta on ollut huomata oma henkilökohtainen kehittyminen yksilönä, mutta myös tiimin jäsenenä. 

Opinnoissa panostetaan myös työelämäyhteyksiin. Grönroos on työskennellyt esimerkiksi kansainvälisellä Eye on TAMK -viikolla sekä Virroilla järjestetyssä tapahtumassa, jossa yritykset ja VETO-opiskelijat kohtasivat. 

– Eye on TAMK -viikolla projektitiimimme juonsi luentoja ja opasti vieraita. Loimme myös oman verkostoitumistapahtuman, josta minä olin vetovastuussa. Virtain tapahtumassa yrittäjät kertoivat projekti-ideoistaan ja -tarpeistaan meille opiskelijoille. Kaikki opiskelijat lähtivät tapahtumasta vähintään yksi projekti taskussa! Toimin tapahtumassa myös juontajana. 

Opintojen alussa Grönroos pohdiskeli medianomin ja tradenomin koulutuksen välillä. Hänellä on paljon kokemusta asiakaspalvelusta, joten liiketalouden opinnot tuntuivat luontevalta jatkolta. Nyt hän on kuitenkin päättänyt valita media-alan opinnot. 

– Kiinnostuin media-alasta muutama vuosi sitten, kun perehdyin tuottajan opintoihin. Valitsin tämän alan, koska haluan luoda itseni näköisen urapolun, tehdä sitä missä olen hyvä ja saada oman kädenjälkeni näkyviin. 

Tutustu Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelmaan 

Kuva: Rauli Mäkinen