Alumnimme Lauren Stevens: Työkokemuksen lisäksi suunnitelmissa kartuttaa myös kielitaitoa

Julkaistu 20.11.2020
,
päivitetty 18.11.2021
Britanniasta kotoisin oleva Lauren Stevens, 27, päätyi opiskelemaan Tampereelle rakkauden vuoksi. Nyt viisi vuotta saapumisensa jälkeen Stevensillä on maisterin tutkinto Tampereen yliopiston Peace, Mediation, and Conflict Research -ohjelmasta, osa-aikainen työ Tampereen yliopistossa sekä Suomen kansalaisuus.

Stevens opiskeli kandidaatin tutkintoaan kansainvälisestä kehityksestä Chesterin yliopistossa Englannissa, kun tapasi Erasmus-vaihdossa olleen suomalaisen puolisonsa. Kandidaatintutkintonsa valmiiksi saatuaan ja kolme vuotta etäsuhteessa elettyään Stevens haki opiskelemaan Suomeen edullisen ja korkeatasoisen koulutuksen houkuttelemana. Opiskelupaikka aukesi Tampereen yliopistosta.

Kielen opiskelua tutkinnon ohella

Stevens aloitti opiskelunsa alun perin toisessa tutkinto-ohjelmassa, mutta löysi pian paremmin omia kiinnostuksen kohteitaan vastaavan Peace, Mediation, and Conflict Research -maisteriohjelman. Tutkintoon kuuluvien opintojen lisäksi Stevens suoritti 17 suomen kielen kurssia yliopistolla ja osallistui lisäksi työväenopiston kielikurssille. Kielen opiskelu vaati paljon työtä, sillä Stevensillä on lievä lukivaikeus.

– Alkeiskursseilla meni vielä ihan hyvin, mutta kurssien edistyessä arvosanani putosivat. Jatkoin kuitenkin opiskelua ja sain tukea ja ymmärrystä lukivaikeuteni vuoksi.  Heikki Kangasniemi oli aivan loistava opettaja, sopivan vaativa, mutta myös joustava. Omasta mielestäni saavutin melko hyvän kielitaidon hankaluuksista huolimatta.

Vuonna 2019 Stevens läpäisi kansalaisuuden hakemiseen vaadittavan yleisen kielitutkinnon (YKI) suomen kielestä. Brexitin vuoksi hän päätti hakea Suomen kansalaisuutta saman tien. Kansalaisuus myönnettiin maaliskuussa 2020, millä Stevens toivoo olevan positiivista vaikutusta työmarkkinoilla.

Haaveena ura kansainvälisessä organisaatiossa tai julkisella sektorilla

Stevens haaveili jo opintojensa aikana urasta kansainvälisessä organisaatiossa kehitysyhteistyön, humanitääriseen työn, rauhanturvaamisen tai kestävän kehityksen parissa. Myös suomalainen järjestökenttä ja julkinen sektori kiinnostavat häntä. Kova kilpailu työpaikoista kuitenkin paljastui Stevensin valmistuttua maaliskuussa 2019.

– Olen lähettänyt viimeisen vuoden aikana noin 600 hakemusta, osan suomeksi ja osan englanniksi. Olen hakenut sekä oman alani töitä että tehtäviä, jotka eivät vaadi korkeakoulututkintoa. Lopulta sain määräaikaisen kokopäivätyön Euroopan kemikaalivirastosta sekä nykyisen osa-aikaisen tehtäväni yliopistossa.

Stevens pitää nykyisestä työstään kodittomuutta tutkivassa projektissa kasvatustieteen ja kulttuurin tiedekunnassa. Haaveena on kuitenkin kokopäivätyö.

– Toivon nykyisen tehtäväni auttavan minua kohti kokopäiväistä työtä, joka vastaa paremmin koulutustani, taitojani ja urahaaveitani.

Työkokemuksen lisäksi Stevens suunnittelee kartuttavansa kielitaitoaan vielä lisää. Englantia ja suomea täydentämään hän aikoo opiskella seuraavaksi ruotsia sekä ranskaa tai arabiaa.

– Monissa kansainvälisissä projekteissa ja organisaatioissa vaaditaan ranskan tai arabian taitoa. Toisaalta ruotsin opiskelu parantaisi mahdollisuuksiani työllistyä jatkossa julkiselle sektorille Suomessa. Olen kotiutunut Suomeen ja toivoisin saavani työskennellä kriisien ratkaisemisen ja ihmisten auttamisen parissa täältä käsin.

Teksti: Laura Raninen

Kuva: Jonne Renvall