Hyppää pääsisältöön

Alumnimme Karoliina Korppoo: Ei ole yhdentekevää, millaisia ajatuksen siemeniä annamme jälkipolvelle

Julkaistu 15.1.2021
,
päivitetty 18.11.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
alumni_karoliina
Tampereen korkeakouluyhteisön tupla-alumni Karoliina Korppoo on tunnettu nimi pelialalla niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Nykyään hän kehittää uudenlaista interaktiivisen kirjallisuuden sovellusta 10th Muse -yrityksessään. Tähänastisen uran punainen lanka on rakentunut tarinankerronnan ympärille.

Karoliina Korppoossa, 36, yhdistyvät kova työnteko ja analyyttisyys, vaikuttavat saavutukset sekä vahva arvopohja. Uudenlaisen tarinankerronnan uranuurtaja toimii tällä hetkellä perustamansa 10th Muse -yrityksen toimitusjohtajana ja luova johtajana. Osana 8-henkistä tiimiä hän kehittää yrityksessä kirjallisuustuotetta, joka luodaan ja koetaan uudella tavalla.

Sana Stories -mobiilisovelluksen avulla kirjailijat voivat kirjoittaa tarinoita ja lisätä niihin myös interaktiivisia elementtejä. Ensisijaisena kohdeyleisönä ovat noin kolmekymppiset naislukijat, jotka pitävät romanttisesta kirjallisuudesta, ovat tyypillisesti ahkeria lukijoita ja haluavat kokea uudenlaisia, interaktiivisia lukuelämyksiä.

Sovelluksemme vastaanotto on ollut häkellyttävä hyvä. Julkaisimme tuotteen ensiversion ystävänpäivänä 2020, ja palaute oikeilta käyttäjiltä on ollut todella positiivista. Vastaavaa tuotetta ei ole vielä ollut markkinoilla, joten uskomme vahvasti sen kansainväliseen menestyspotentiaaliin, Korppoo sanoo.

Iik!-palkinto ja ketsuppipulloja

Karoliina Korppoo on Tampereen korkeakouluyhteisön tupla-alumni. Hän opiskeli ensin TAMKissa medianomiksi graafisen suunnittelun oppiaineessa 2004−2008 ja pian valmistumisensa jälkeen Tampereen yliopistossa verkko- ja pelitutkimuksen maisteriksi 2009−2015.

Opintoaikojaan hän muistelee lämmöllä, vaikka työt veivät paljolti mennessään jo tuolloin. Iso osa opiskelijariennoista jäi väliin ajanpuutteen takia.

Tuolloin 2000-luvun alussa TAMKin graafisen suunnittelun linja keskittyi vielä pitkälti printtipuoleen. Ainoan pelikurssimme opettaja kutsui kuitenkin luennoille useita kiinnostavia asiantuntijoita, ja yhteistyöllä naapurikurssin koodarien kanssa sain ensimmäisiä kokemuksia käytännön pelisuunnittelusta. Käsikirjoituskurssi oli myös loistava, siellä opin paljon tarinan kaaresta ja sen rakentamisesta, Korppoo kertoo.

Korppoo kehuu myös oppilaitoksen valtavaa lainausvarastoa, joka avasi ovet luovuuteen. Ensimmäisen vuoden opiskelijoista löytyi innokas ja sopivan kokeilunhaluinen porukka, joka kuvasi muun muassa lyhytelokuvan heti orientoivien opintojen aikaan.

Tällaisista mahdollisuuksista tuli tunne, että täällä voi tehdä mitä vaan. Pisteenä i:n päällä voitimme lyhytelokuvalla Yli-Iin elokuvajuhlien Iik!-palkinnon ja saimme palkinnoksi ketsuppipulloja, Korppoo muistelee hymyillen.

Korppoon ensimmäinen työpaikka löytyi TAMKin sähköpostilistalta, jolla haettiin testaajia silloiseen Universomo-pelifirmaan.

Tuohon aikaan testaajia ei varsinaisesti koulutettu missään, vaan hakijat olivat yleisesti peleistä ja pelaamisesta kiinnostuneita henkilöitä. Uskon saaneeni paikan, koska otin ammattimaisen asenteen työnhakuun kuuluneeseen pelin testaustehtävään.

Korppoo pääsi mukaan Tampereen pelialaan juuri sen kukoistuskaudella ja jäi sinne töihin useiksi vuoksi. Universomon jälkeen hän suunnitteli pelejä myös Kyy Gamesissä, Colossal Orderissa ja Veikkauksella.

Cities: Skylines -hittipelistä romanttiseen kirjallisuuteen ja TED Talkiin

Moni tunnistaa Karoliina Korppoon nimen kahdesta syystä. Ensinnäkin hän oli Colossal Order -peliyhtiön kaupunkirakennukseen keskittyvän Cities: Skylines -hittipelin luova pääsuunnittelija. Toisekseen hän on toinen kahdesta suomalaisesta, jotka on koskaan kutsuttu puhumaan TED Talkin pääkonferenssiin.

Cities: Skylines -pelin kehittämisen aikaan Korppoo opiskeli Tampereen yliopistossa ja tutki suurella innolla pelialan teoriaa.

Omakohtaisten pelikokemusten lisäksi halusin hyödyntää tutkittua tietoa siitä, mitkä asiat toimivat minkäkinlaisissa peleissä – ja miksi. Mistä muodostuu se maaginen side pelin ja pelaajan välille. Olen tullut siihen tulokseen, että interaktiivisuudella on asiassa merkittävä osansa. Vuorovaikutuksellinen tarina painuu mieleen ja tuntuu kokijastaan arvokkaalta, Korppoo kertoo.

Korppoo kertoo opinnoista olleen ratkaisevaa hyötyä esimerkiksi juuri Cities: Skylines -pelin luomisessa. Opinnoista kumpusi ajatus siitä, että hiekkalaatikkoasetelmasta ja tyhjältä tontilta käynnistyvään kaupunkirakennuspeliin sopisi asetelma, jossa pelaaja etenee itsenäisesti omassa tahdissaan. Peli on omalla tavallaan kuin pitkälle vietyä ”kotileikkiä”, joka säätyy automaattisesti pelaajan tasoiseksi ja jossa ei tunneta voittajia tai häviäjiä.

Hittipeli johti myös siihen, että Korppoo kutsuttiin TED Talk -puhujaksi tapahtuman pääkonferenssiin vuonna 2017, jolloin teemana oli Future You. Puhujavalintoja tehty henkilö kertoi oman 5-vuotiaan lapsensa oppineen ymmärtämään kaupunkeja ja niiden toimintaa uudella tavalla Cities: Skylines -peliä pelatessaan.

Kaksi He-Mania

Karoliina Korppoo puhuu paljon arvoista ja siitä, miten niitä voidaan välittää tarinoiden kautta. Korppoo vietti lapsuutensa Helsingin Töölössä, jossa vallitsi avoin ja monimuotoisuuteen kannustava henki.

Leikimme usein He-Man-leikkiä parhaan kaverini, Mikon kanssa. Meistä kumpikin halusi olla leikissä He-Man, joten sitten meillä oli leikissä kaksi He-Mania. Siinä ei ollut mielestämme mitään ihmeellistä. Vasta myöhemmin huomasin, ettei kaikille ollutkaan ihan yhtä hyväksyttävää, että tyttö leikkii niin sanotussa pojan roolissa – tai päinvastoin, Korppoo kertoo.

Kiinnostus monimuotoisuutta ja feminismiä kohtaan sai Korppoon myös valitsemaan yliopistolla sivuaineekseen naistutkimuksen. Oppiaineen opetus oli Korppoon mukaan korkeatasoista, ja opiskelu oli kiinnostavaa ja otteeltaan keskustelevaa.

Naistutkimuksen opinnot vahvistivat ajatusta siitä, että inklusiivisuuteen pitää panostaa. Esimerkiksi tällä hetkellä kehittämämme mobiilisovellus olisi mielestäni arvoltaan vähäisempi, jos siinä jätettäisiin huomioimatta monimuotoisuus.

Myös pelit välittävät arvoja, samoin pelialan rakenteet ja asenteet. Esimerkiksi Cities: Skylines -pelissä Korppoon tiimi halusi kannustaa tuulivoiman ja aurinkovoiman käyttöön. Ei ole yhdentekevää, millaisia ajatuksen siemeniä annamme jälkipolvelle.

Vaikka olenkin työskennellyt valtaosan urastani miesvaltaisissa työyhteisöissä, olen suurimman osan aikaa tuntenut olevani vain yksi tiimin jäsenistä, sukupuolesta riippumatta. On minulla silti omakohtaistakin kokemusta siitä, kuinka työtäni yritetään vähätellä vain sukupuoleni takia. Siksi haluan tietoisesti lisätä avoimuutta ja edistää tärkeänä pitämiäni arvoja. Esimerkiksi nykyinen tiimimme on monimuotoinen joukko osaajia työskentelemässä yhteistä tavoitetta kohti.

Teksti: Tiina Leivo
Kuva: Samuli Karala

Tutustu muihin alumnitarinoihin