Alumnimme Hakki Meseci: UX-asiantuntija tuli Suomeen vaihtoon mutta jäikin pysyvästi

Julkaistu 26.1.2022
,
päivitetty 3.2.2022
Alumni_Hakki
Hakki Meseci on Tampereen yliopistosta valmistunut opiskelija, joka työskentelee Program Managerina tekoälyratkaisuihin, älykkäisiin käyttöliittymiin ja digitaalisiin asiakaskokemusratkaisuihin erikoistuneella Telus Internationalilla. Alun perin Turkin Ankarasta kotoisin oleva Hakki tuli Suomeen ensimmäisen kerran yhden lukukauden Erasmus-vaihtoon vuonna 2011. Sen jälkeen hän matkusti jonkin verran ja muutti sekä Suomessa että ulkomailla kunnes lopulta löysi kotinsa Tampereen Kalevasta.

– Olen vuosien varrella oppinut pitämään monista asioista Suomessa, ja olen huomannut, että minua jopa hieman harmittaa, kun asiat eivät muualla toimi yhtä sujuvasti. Täällä pidän turvallisuudesta ja siitä, että elämä on niin hyvin järjestetty. Nautin matkustamisesta, mutta en voisi kuvitellakaan, etten palaisi takaisin Tampereelle, Hakki sanoo.

Nykyisessä tehtävässään Hakki johtaa laajamittaisia projekteja ja globaalia tekoälyasiantuntijatiimiä, joilla on asiakkaista eri maanosissa. Yksi hänen jokapäiväisen työnsä haastavimmista puolista on aikataulujen hallinta ja pujottelu aikavyöhykkeiden välillä.

– Olen työskennellyt virtuaalisesta kotitoimistostani käsin jo jonkin aikaa, ja globaalin tiimin johtaminen globaaleille asiakkaille on tietysti vaativaa. Se, mikä pitää minut liikkeellä, on kunnianhimoni ja loputon uteliaisuuteni. Ne molemmat ovat minulle tärkeitä motivation lähteitä, Hakki sanoo.

Ihminen ratkaisee

Hakki sai idean Suomeen tulosta vuonna 2010 turkkilaisten opiskelijatovereidensa rohkaisemana. Silloin häntä motivoivat lähinnä mahdollisuus parantaa englannin kielen taitoja ja se, että suomalainen koulutus on niin arvostettua ja kunnioitettua.

Sen jälkeen, kun hän tuli ensimmäisen kerran Suomeen Erasmus-vaihtoon helmikuussa 2011, hän on suorittanut Hämeen ammattikorkeakoulussa tuotantotalouden kandidaatin tutkinnon, Vaasan yliopistossa kauppatieteiden maisterin tutkinnon ja Tampereen yliopistossa maisterin tutkinnon tietotekniikan alalla.

Kolmen suoritetun tutkinnon jälkeenkin Hakki on kiinnostunut jatko-opinnoista. Tästä kuuluu kiitos myös suomalaiselle koulutusjärjestelmälle ja sen joustavuudelle ja opintovaihtoehdoille.

– Minulla on vahva motivaatio. Jatkuva oppiminen pitää minut virkeänä ja luovana. Siksi yritän aina pysyä aktiivisena ja sosiaalisesti vuorovaikuttavana, mikä kieltämättä on joskus hieman hankalaa, mutta se toimii, Hakki kertoo.

Yksi syy siihen, miksi hän on viihtynyt Suomessa niin hyvin, on se, että opinnot ovat hänen mielestään käytännönläheisempiä kuin muualla. Niihin liittyy paljon vertaisviestintää ja keskustelua, mikä auttaa opiskelijoita saamaan käytännön kokemusta samalla kun he oppivat teoriaa. Hakki kokee, että kynnys kysyä kysymyksiä luennoilla on myös matala ja opiskelijoiden ja opettajien välistä suhdetta leimaa tasa-arvoisuus.

Pääaineenaan Tampereen yliopistossa Hakki opiskeli tietotekniikkaa, käyttäjäkokemuksia ja ihmisen ja teknologian vuorovaikutusta. Nämä teemat yhtyvät sopivasti hänen nykyisessä työnkuvassaan, mutta hän kokee, että opinnot olisivat olleet arvokas lisä hänen elämäänsä, vaikka hän nyt tekisikin jotain muuta.

– Koen että olen hyötynyt opinnoistani paljon. Ne monipuolistavat tapaani nähdä ympäröivä maailma. Käyttäjäkokemuksen kannalta inhimillinen elementti on avainasemassa. Siksi iskulause ’Ihminen ratkaisee’ sopii minulle täydellisesti, Hakki virnistää.

Tuli koulutuksen takia, jäikin pysyvästi

Asuttuaan Suomessa yli vuosikymmenen Hakki kokee, että pikkuhiljaa päätös jäädä Suomeen ja Tampereelle pitää – ainakin toistaiseksi. Hän kokee olevansa osa maata ja kulttuuria, ja vuodesta 2020 lähtien hän on myös toiminut vapaaehtoisena Tampereen kaupungin Talent Ambassadorina.

Yksi asia, jota Hakki on oppinut arvostamaan Suomessa, on turvallisuus. Suomalaiset eivät tunne tarvetta lukita oviaan tai piilottaa työkaluja, leluja tai muuta omaisuutta takapihoillaan. Toinen asia, jota hän arvostaa suuresti, on kunnioitus.

– Suomalaiset kunnioittavat paljon paitsi toisia ihmisiä myös luontoa, maapalloa, metsiä, rakennuksia ja niin edelleen. Se on heidän kulttuurinsa ja asenteensa. Suomalaisilla on myös tehokas kierrätysjärjestelmä ja he todella elävät luonnon kanssa, yrittämättä hyötyä siitä tai säilyttää sitä sellaisenaan. Suomessa kaupungit ja luonto ovat hienosti yhteydessä toisiinsa, Hakki sanoo.

Suomessa pitkään työskennellyt ja monikansallisia tiimejä johtanut Hakki on myös oppinut arvostamaan suomalaisia työyhteisöjä ja työmoraalia.

– Suomalaiset eivät välttämättä tee pisimpiä työpäiviä, mutta he tekevät työnsä tehokkaasti ja laadukkaasti. Heillä on myös hyvä asenne, hyvä tasapaino työn ja yksityiselämän välillä ja he välittävät siitä, mitä tekevät. Se on mielestäni yksi suomalaisen tunnetusti korkean laadun salaisuuksista.

Teksti: Tiina Leivo
Kuva: Jonne Renvall