Immersiivinen eli virtuaalitodellisuuden avulla toteutettu journalismi pystyy luomaan ja pitämään yllä käyttäjissä voimakkaitakin tunnetiloja. Tutkittua tietoa immersiivisten esitysten luomista tunnelatauksista yleisön keskuudessa ei kuitenkaan ole etenkään journalismin alueella, ja yhtä vähän on pohdittu immersiivisen journalismin eettisiä periaatteita.
EMORES-hanke pyrkii vastaaman näihin haasteisiin tutkimalla empiirisesti VR-journalismin tunnevaikutuksia sekä vaikutusten suhdetta journalistiseen etiikkaan. Näin syntyy tietoa VR-journalismin affektituotannon perusteista ja samalla luodaan tutkimukseen perustuvaa pohjaa VR-journalismin eettiselle ohjeistukselle.
Tausta
Hankkeen operatiivinen vaihe alkaa tammikuussa 2019 ja päättyy vuoden 2019 lopussa. Hanketta edelsi saman konsortion toteuttama VIRJOX-projekti, jonka rahoitti Business Finland. Julkaisut ym. http://virjox.hti-tampere.fi
Tavoite ja tehtävät
Hankkeen tavoitteena on tutkia virtuaalitodellisuuden luomia mahdollisuuksia journalismille. Tavoitteena on journalistisen etiikan perusperiaatteiden soveltaminen uuteen mediumiin.
Rahoituslähde
Helsingin Sanomain Säätiö
Koordinoiva organisaatio
Research Centre COMET, Research Centre Tauchi, University of Jyväskylä
Yhteyshenkilöt
Ari Heinonen
Journalistiikan dosentti, yliopistonlehtori/ hankkeen johtaja
ari.a.heinonen [at] staff.uta.fi
+358 50 318 5927
Heli Väätäjä
Tutkija TAUCHI/Tutkijatohtori
Heli.Vaataja [at] staff.uta.f
+358 50 437 7007
Turo Uskali
Jyväskylän osuuden johtaja/Yliopistotutkija
turo.uskali [at] jyu.fi
+358 40 548 8448