TreSilienssi 2.0 Tampereen yliopistoyhteisössä

Opettajien ja ohjauksen palvelut, TLC
Projektin kesto1.1.2022–31.12.2023
KärkialueTerveys, Yhteiskunta, Tekniikka

Hankkeen tarkoituksena on vahvistaa Tampereen yliopiston kansallisten ja kansainvälisten opiskelijoiden koronasta toipumisen tarpeista lähteviä ohjauksen ja hyvinvoinnin palveluita. Tavoitteemme on varmistaa opintojen edistyminen, ennaltaehkäisevä tuki opintojen eri vaiheissa ja yhteisöllisyyden tunteen vahvistuminen kaikille saavutettavasti matalalla kynnyksellä. Hankkeen osat, toimintamallit ja tukirakenteet vievät ohjaustoiminnan kattavuuden ja systemaattisuuden koko yliopistossa uudelle tasolle.

Tavoite ja tehtävät

1. Vahvistamme opiskelijoiden opintojen etenemistä luomalla ja vakiinnuttamalla ennaltaehkäisevän seurannan ja tuen toimintamallin, joka perustuu oppimisanalytiikan (AnalytiikkaÄly-sovellus) hyödyntämiseen.
  2. Lisäämme tietyissä koulutuksissa opettajien työaikaa opiskelijoiden oppimishaasteiden tukemiseen ja ohjauksellisen otteen kehittämiseen osana opetusta. Opetushenkilökunnan ohjausosaaminen vahvistuu ja laajenee kehitystyön ja koulutusten myötä. Näin he voivat tukea opiskelijoiden toimijuutta ja kasvua tulevaisuudessa
  3. Lisäämme mielen hyvinvoinnin tuen toimia ja ylläpidämme opintopsykologisen ohjauksen saatavuuden. Opiskelijoiden itsensä johtamisen keinovalikoima ja resilienssi kehittyvät.
  4. Opiskelijoiden yhteisöllisyys vahvistuu vertaistuen toimintojen kokonaisuuden vakiintuessa. Tarjoamme yhteisöstä syrjään jääneille mahdollisuuksia löytää uusia sosiaalisia suhteita Vahvistamme erityisesti kansainvälisten (kV) opiskeliioiden kiinnittymistä yliopistoyhteisöömme.

Vaikuttavuus

• Analytiikkaäly-sovellus tuottaa tietoa ja herätteitä opintojen etenemisestä, mm putoamisvaarassa olevat opiskelijat koko liopiston tasolla. Sovellus on otettavissa käyttöön muissakin Sisu-opintotietojärjestelmää käyttävissä korkeakouluissa.
  • Opiskelijoiden etsivän työn ja huolta herättävien opiskelijoiden prosessin toimintamalli ja käytännöt on pilotoitu ja vakiinnutettu monenlaisten oppijoiden näkökulmat huomioiden koko yliopistossa.
  • Opiskelijakokemuskyselyiden tuloksissa näkyy, että opintojen eteneminen on vahvistunut, kiinnittyminen opintoihin ja yliopistoyhteisöön on parantunut, opiskelu-uupumus on vähentynyt.
  • Opettajat tunnistavat paremmin ohjauksen merkityksen osana opetusta ja heillä on siihen paremmat valmiudet.
  • Yliopistoyhteisön ohjauksen palvelukokonaisuus on täydentynyt ja kehittynyt matalan kynnyksen vertaisoppimisen ja —ohjauksen toimintojen vakiintumisella
  • Osa opetussuunnitelman harjoittelusta on mahdollista suorittaa korkeakouluyhteisön sisällä

Tutkimusrahoitus

Opetus- ja kulttuuriministeriö